مقالات

تفاوت بین لیزیک و لازک و prk

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4311 بازدید

برای بررسی تفاوت بین لیزیک و لازک و prk ابتدا لازم است تا این سه مورد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده و آن ها را تعریف نماییم.

لازک

لازک

عمل لازک یکی از عمل هایی است که امروزه برای رفع مشکل دید در افرادی که در دید خود دچار مشکلاتی مانند نزدیک بینی، دوربینی ، آستیگمات هستند استفاده می شود. لازک در فارسی به معنای برش قرینه زیر اپیتلیومی به کمک لیزر ترجمه شده است.

عمل لازک معمولاً از چند طریق مختلف مانند روش سنتی، استفاده از الکل، ترنس اپیتلیال (تکنیک تک مرحله ای و بدون لمس) و روش حرفه ای صورت می گیرد. بیشتر پزشکان برای افرادی که محدودیت های پزشکی دارند یا بیمارانی که از دیابت و فشار خون بالا رنج می برند عمل لازک را پیشنهاد می کنند.

لیزیک

نوع دیگری از عمل لیزری چشم لیزیک است که برای اصلاح عیوب انکساری چشم در افراد نزدیک ‌بین ، دوربین و آستیگمات استفاده می‌شود.
چشم پزشک در عمل لیزیک  برای شکل ‌دهی قرنیه و اصلاح عیب انکساری، از لیزر اگزایمر استفاده می‌کند؛ و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنیه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام می‌شود.

Prk

Prk

 عمل prk نیز برای رفع عیوب انکساری در چشم افراد دوربین، نزدیک بین و آستیگمات مورد استفاده قرار می گیرد. عمل prk یکی از قدیمی ترین عمل های لیزری است که با  توجه به مزایای زیادی که دارد هنوز هم برای بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

 تفاوت بین لیزیک و لازک و prk

 تفاوت بین لیزیک و لازک و prk

با توضیحاتی که در مورد تعریف هر کدام از عمل های گفته شد بیان نمودیم شاید بتوانید به برخی از تفاوت بین لیزیک و لازک و prk پی ببرید.

مهم ترین تفاوت بین لیزیک و لازک و prk این است که این عمل ها هر کدام عوارض مختلفی با یکدیگر دارند. به طور مثال می توان گفت که با استفاده از قطره اشک مصنوعی می توان خشکی چشم بعد از عمل لازک را که معمولاً با سوزش چشم هر ماه است برطرف نمود. هر چند خشکی چشم بعد از لازک به مراتب کمتر از روش عمل دیگر چشم یعنی لیزیک است.

از دیگر موارد تفاوت بین لیزیک و لازک و prk  می توان به طول درمان این روش ها اشاره نمود. طول درمان در هر کدام از این روش با هم متفاوت است و در واقع این طول درمان متفاوت باعث می شود که مراقبت های بعد از عمل این جراحی های لیزری نیز با هم متفاوت باشد.

مورد بعدی به میزان تاثیر گذاری این جراحی ها در درمان مشکلات انکساری افراد اشاره نمود. در واقع متفاوت بودن روش های گفته شده باعث می شود که هر کدام نتیجه ی خاص تری به دنبال داشته باشند. مثلا در عمل prk افراد ممکن است در بسیاری از موارد بعد از انجام این عمل دیگر تا پایان عمر نیازی به عینک نداشته باشند و مشکل آن به صورت کامل رفع شده باشد.

 هزینه های درمان و جراحی یکی دیگر از فاکتور های مهم در بیان تفاوت بین لیزیک و لازک و prk می باشد که برخی اوقات باعث می شود افراد در انجام عمل مناسب برای چشم خود به دلیل هزینه های بالاتر صرف نظر کنند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲