مقالات

علت کج و معوج دیدن تصاویر و اشیا

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
58694 بازدید

کج و معوج دیدن تصاویر

کج و معوج دیدن تصاویر

شبکیه داخلی‌ترین لایه چشم است که  از سلولهای استوانه‌ای و مخروطی شکل تشکیل یافته که با تحریک این سلول ها سیگنال‌های عصبی از لایه‌های عصبی زیرین شبکیه نهایتاً به فیبرهای عصب بینایی و قشر مغز می‌رسند .ماکولا ( لکه زرد )در مرکز شبکیه قرار دارد و قسمت حساس به نور شبکیه است که مسئول دید مستقیم و واضحی است که در تشخیص چهره ها، خواندن،تماشای تلویزیون،رانندگی و .. مورد نیاز است.

 بعضی بیماری‌ها و عوامل می‌توانند این قسمت را درگیر کنند . فردی که مبتلا به تخریب ماکولا است، خطوط صاف را به صورت موج‌دار و اطراف نقطه مرکزی را تار می بیند.اعوجاج تصوير و کج و معوج دیدن تصاویر واشیاء نشانه فعال بودن بيماري و وجود تورم شبكيه است.درادامه به توضیحات بیشتری درباره علل کج و معوج دیدن تصاویر و درمان آن می پردازیم.

بنابر گفته یکی از متخصصین چشم بیماری های شبکیه می تواند افراد را از بدو تولد تا دوران سالمندی گرفتار کند به عنوان مثال بیماری های مادرزادی مثل  شب کوری که می تواند از بدو تولد به وجود آید، ضربه هایی که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی به چشم اصابت می کنند ،همچنین در سنین میانسالی و همزمان با شیوع دیابت که عوارض چشمی ناشی ازدیابت نیز در افراد افزایش پیدا می کند ،از عمده ترین عوامل بروز اختلالات شبکیه ای چشم هستند.

 طبق نظر متخصصین  بیماری ماکولا انواع و اقسام مختلفی دارد که  بیماری‌های دژنراسیون که یک نوع آن وابسته به سن است و بیماری‌های ژنتیک و متابولیک ماکولا از این جمله‌اند. همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها به دنبال بروز نقص سیستمیک در اعضای بدن نیز می‌تواند باعث بروز ماکولا شود.

 کج و معوج دیدن تصاویر يا اعوجاج تصاویر( متامورفوپسي) می تواند از علائم بیماری کوريورتينوپاتى سروز مرکزى( CSR )باشد.در این بيمارى، مايع از مويرگ‌هاى مشيميه به زير لايه‌ی حسى شکبيه نشت مى‌يابد و از طرف دیگر باز گاهی جذب مایع نیز به صورت طبیعی صورت نمی‌گیرد. این بيمارى در مردان جوان يا ميانسال شايع‌تر است و از عوامل به وجود آورنده آن می توان به استرس، كشيدن سيگار و مصرف داروهاي حاوي كورتون اشاره کرد. شکاياتى که بيماران را وادار به مراجعه به پزشک مى‌کنند، عبارتند از: تارى ديد، ميکروپسي (کوچک دیدن اشیا)، متامورفوپسی (کج و معوج دیدن تصاویر)، و اسکوتوم (نقطه‌ی کور) مرکزی.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های جدا شدگی شبکیه

1.تغيير شكل و كج و معوج دیدن تصاویر مانند وقتی كه فرد از پشت يك شيشه موج دار چيزی را می بیند.

2.ديدن اجسام شناور(متحرک ) در جلوی چشم كه ممكن است به صورت مگس پران، لكه های تاريك يا تار عنكبوت ديده شود.

3. ديدن جرقه های نور در ميدان بينايی (به ويژه اگر بخشی از شبكيه تحت كشش باشد احتمال بروز اين علامت بيشتر است)

4.كاهش ديد ناگهانی

5.احساس وجود پرده يا سايه در جلوی چشم

تشخیص  و درمان 

تشخیص توسط چشم پزشک با معاینه شبکیه با وسیله مخصوص به نام «افتالموسکوپ» صورت می گیرد. در مواردی که دیدن شبکیه با دستگاه افتالموسکوپ ممکن نباشد، سونوگرافی چشم انجام می شود. درمان از طریق روش هایی مثل تزریق داخل چشمی بعضی داروها، درمان با لیزر  و عمل جراحی بسته به نوع درگیری ناحیه ماکولا صورت می گیرد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲