مقالات

عمل اسمایل چشم چیست

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
26857 بازدید

امروزه روش های زیادی برای درمان عیوب چشم و ضعف بینایی وجود دارد که شما را بی نیاز از عینک و لنز می کند. روش های ابداع شده با ایجاد تغییر در شکل قرنیه، باعث اصلاح عیوب انکساری چشم می شوند. این روش ها شامل لیزیک، لازک و آخرین نسل از جراحی های اصلاح دید رلکس اسمایل است؛ که در زیر به معرفی بیشتر آن می پردازیم.

جهت مشاوره و ویزیت برای جراحی  های لیزیک و لازک و اسمایل می توانید با شماره تماس 02188201656 در ارتباط باشید

عمل اسمایل چشم

آشنایی با عمل اسمایل چشم

در طول یک دهه گذشته چشم پزشک با استفاده از عمل لیزیک چشم، لایه ی بسیار کوچکی از بافت قرنیه به وسیله یک تیغ فلزی ریز برش داده و جمع می کرد تا به لایه های عمیق قرنیه دسترسی پیدا کند. در این روش از دستگاه بسیار دقیقی به نام میکروکراتوم استفاده می شد.

ولی از سال 2004 به بعد با استفاده از لیزر فمتوسکند در عمل لیزیک توانستند بافت قرنیه را بدون اینکه اطراف قرنیه آسیب ببیند در سطح مولکولی جدا نمایند. اما روش موفق تری که امروزه رایج است عمل اسمایل چشم است. عمل اسمایل چشم جدیدترین روش جراحی برای رفع عیوب انکساری نزدیک بینی و آستیگمات با استفاده از لیزر فمتوسکند است

 این عمل برای افرادی که خشکی چشم دارند نسبت به عمل لیزیک نتیجه بهتری دارد. این جراحی با نام اسمایل به معنی خارج کردن لنتیکول با برش کوچک، از روشی به نام ریلکس به معنی خارج کردن عیوب انکساری گرفته شده است.

چگونگی انجام عمل اسمایل چشم

جراحی یا همان عمل اسمایل چشم با استفاده از لیزر فمتوسکند نسبت به سایر روش ها قدرت تهاجمی و مختل کنندگی کمتری دارد. در این عمل در عمق 110 تا 130 میکرونی از سطح قرنیه دو برش ایجاد می شود که تشکیل یک بافت عدسی شکل می دهد و دیسک لنتیکول از بافت قرنیه جدا می شود این روش بدون ایجاد لایه قرنیه یا تبخیر بافت انجام می شود.
در این عمل مهم‌ترین لایه قرنیه که نقش استحکام آن را دارد حفظ می شود و از خشکی چشم نسبت به روش های دیگر می کاهد. معمولاً جراحی اسمایل چشم را برای ایجاد فلپ و تونل برای رینگ های چشمی و پیوند قرنیه نیز استفاده می کنند.
عمدتاً عمل اسمایل چشم برای افرادی نزدیک بینی با نمره چشمی تا 12 و آستیگمات تا 5 بنا به شرایط بیمار قابل انجام است. این عمل برای هر چشم 40 ثانیه و با مقدمات آن نهایتاً 15 دقیقه طول می کشد و یک عمل سرپایی است و فرد، از همان روز عمل می تواند به زندگی عادی برگردد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده جراحی اسمایل چشم نسبت به سایر روش ها به دلیل کم تهاجمی بودن، کم ترین عوارض را دارد.

مزایای عمل اسمایل چشم

مزایای استفاده از عمل اسمایل چشم

  •  از مهم‌ترین مزایای استفاده از اسمایل ریلکس برش کوتاه 2-4 میلی متری است که در مقایسه با روش های دیگر بسیار کمتر است.
  • بر خلاف سایر روش ها که عمل در دو مرحله انجام می شود. عمل اسمایل چشم در یک مرحله و با لیزر فمتوسکند انجام می شود.
  • در روش اسمایل بافت قرنیه در لایه های عمقی برداشته می شوند و لایه های بالایی بدون تغییر می مانند و باعث ثبات و یک پارچگی قرنیه می شود.
  • با توجه به کم بودن برش قرنیه در این روش اعصاب چشمی کمتر دچار اختلال گذرا می شوند به همین دلیل خشکی چشم بسیار کمتر است.
  • در این روش کمترین فشار به داخل چشم در حین جراحی وارد می شود و بیمار احساس راحتی بیشتری می کند و ایمنی و دقت بالایی دارد.
  •  این عمل بدون درد و ریزش اشک بوده و برای کسانی که قرنیه نازکی دارند اولین و بهترین انتخاب است.

تفاوت عمل اسمایل چشمی با لیزیک

تفاوت عمل اسمایل چشمی با لیزیک

در عمل اسمایل چشم تنها با استفاده از یک لیزر فمتوسکند، جراحی انجام می شود و انجام جراحی برای بیمار ساده و راحت است و این روش کمک زیادی به کاهش هزینه ها ی بیمار می کند. این روش را می توان برای بیماران نزدیک بین حاد نیز استفاده کرد که اثر بخشی بالایی دارد. فرکانس دستگاه فمتوسکند در این عمل 500 کیلو هرتز است که کمترین میزان انرژی و فشار را به داخل چشم وارد می کند. از دیگر ویژگی های این روش تخت هوشمند و منحنی بودن شکل PI می باشد.
اما در روش لیزیک، برای جراحی نیاز به دو دستگاه لیزر، دستگاهی برای ایجاد فلپ و دستگاهی برای قطع اگزایمر است. هزینه این روش به خاطر استفاده از دو دستگاه، تقریباً دو برابر است و همچنین فرآیند جراحی پیچیده تر و عوارض بیشتری نیز دارد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲