مقالات

عمل جراحی کراس لینک

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5520 بازدید

عمل جراحی کراس لینک

عمل  کراس لینک

عمل جراحی کراس لینک، یک روش درمانی برای جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه می باشد. عمل جراحی کراس لینک، تکنیکی اسن که در آن با اعمال ریبوفلاوین (ویتامین B) و استفاده از اشعه ماورای بنفش A، برای محکم کردن بافت قرنیه استفاده می شود. عمل جراحی کراس لینک، موجب شکل گیری امیدهای تازه و تحولی در جهت پیشگیری از گسترش قوز قرنیه شده است.

 این روش جراحی در سال 2016 تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را به دست آورد. در روش عمل جراحی کراس لینک، در حضور ریبوفلاوین و با کمک اشعه ماورای بنفش، رشته های کلاژن قرنیه با هم اتصال برقرار کرده و سبب استحکام بافت آن می گردد.

 قوز قرنیه، حالت مخروطی پیدا کردن و بیرون زدگی قرنیه است که معمولا هر دو چشم را گرفتار می کند. در این حالت قرنیه کم کم نازک می شود و به شکل برآمده و مخروطی تغییر می کند، در صورتی که قرنیه در حالت طبیعی به شکل کروی یا گرد می باشد. 

مخروطی بودن قرنیه سبب کاهش وضوح بینایی و همینطور اختلال در انجام کارهای روزانه مانند مطالعه یا رانندگی می شود. نازک شدن قرنیه نیز آستیگماتیسم نامنظم، کاهش دید به درجات متفاوت و نزدیک بینی را با خود به همراه دارد.

نحوه انجام عمل جراحی کراس لینک

عمل جراحی کراس لینک با استفاده از قطره بی حسی موضعی انجام می گیرد. در اتاق عمل و در شرایط کاملا استریل بیمار روی تخت دراز کشیده و با گذاشتن وسیله خاصی پلک های بیمار باز نگه داشته می شوند. در این حالت لایه های سلول های سطحی قرنیه برداشته می شوند و سپس قطره ریبوفلاوین به مدت 30 دقیقه در چشم ریخته می شود و پس از آن، تابش اشعه اولترا ویوله یا ماورای بنفش به قرنیه صورت می گیرد. 

در مرحله آخر لنز تماسی پانسمانی بر روی قرنیه گذاشته می شود و بدین صورت عمل جراحی کراس لینک پایان می یابد. این عمل برای کسانی که به تازگی مبتلا به قوز قرنیه شده اند، افرادی که بیماری آنها پیشرونده است، مناسب می باشد. همچنین ضخامت قرنیه، حداقل باید 400 میکرون باشد. از مزایای عمل جراحی کراس لینک می توان به: جلوگیری از پیشرفت بیماری، کاهش نزدیک بینی و آستیگماتیسم ناشی از قوز قرنیه، امکان استفاده از لنزهای تماسی، تأخیر در جراحی پیوند قرنیه و افزایش مقاومت بافت قرنیه، اشاره کرد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی کراس لینک

مراقبت های بعد از عمل جراحی کراس لینک

بعد از عمل جراحی کراس لینک وجود سوزش، تاری دید، ورم لبه پلک، ریزش اشک و درد تا چند روز پس از عمل جراحی امری طبیعی می باشد. لنز تماسی پس از عمل بر روی چشم گذاشته می شود که این لنز چند روز بعد به وسیله پزشک معالج از چشم خارج می گردد.

 پس از خارج نمودن لنز تماسی از چشم، احساس جسم خارجی داخل چشم امری کاملا طبیعی است. تا قبل از خارج نمودن لنز تماسی، از شستشوی چشم عمل شده و آب زدن به آن باید خودداری کرد. برای نماز خواندن به جای وضو می توان از تیمم استفاده کرد. از مالیدن چشم در مدت دو ماه بعد از عمل جراحی باید خودداری کرد و پس از آن نیز با ملایمت باید این کار را انجام داد.

تا چند ماه پس از جراحی امکان کاهش دید وجود دارد که این امر نیز طبیعی است و جای نگرانی ندارد. قطره های تجویز شده توسط پزشک معالج باید سر زمان تعیین شده استفاده گردند. تاری دید و دیدن حلقه در شب نیز یک امر عادی و طبیعی محسوب می شود. برای تغییر عینک یا لنز طبی، مناسب است تا دو ماه پس از عمل جراحی صبر شود.

 ریسک عفونت، به دلیل از بین بردن باکتری ها توسط اشعه ماورای بنفش، بسیار پایین است. ترمیم لایه های سطح قرنیه معمولا یک هفته زمان می برد که در این مدت باید از لنز سخت یا نرم استفاده کرد. در برخی مواقع ممکن است ترمیم سطح قرنیه زمان بیشتری به طول انجامد. 

اگر لنز پانسمانی به هر دلیلی از روی چشم افتاد به هیچ وجه آن را مجدد روی چشم نباید قرار داد و لازم است که دور انداخته شود. تا چند روز پس از عمل جراحی احساس شن در چشم، قرمزی چشم و حساسیت به نور وجود دارد. از عینک آفتابی با محافظت بالا در برابر UV باید استفاده شود. تا یک هفته پس از عمل جراحی کراس لینک، در جهت ترمیم لایه سطحی چشم، لازم است که مطالعه صورت نگیرد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲