مقالات

آیا مگس پران چشم خطرناک است ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
9315 بازدید

مگس پران چشم گاهی در حالت خوابیدن بر روی صورت یا مالش شدید چشم در وضعیت شدیدتری بروز می کند. مگس پران چشم اگر با ایجاد سوراخ یا پارگی در شبکیه همراه باشد، خطرناک و مراجعه سریع به پزشک را می طلبد.


مگس پران چشم چیست؟

مایع شفاف و ژله مانند زجاجیه چشم در مواقع عادی دارای شفافیت بوده و فاقد هرگونه سلولی می باشد. گاهی ذرات، توده ها و یا بطور کلی رسوباتی در اندازه و تراکم مختلف در مایع زجاجیه تشکیل می شود.

با افتادن سایه این ذرات و اجسام شناور زجاجیه، بر جلوی پرده شبکیه، گاهی فرد احساس می کند، که  قادر به دیدن آنهاست. در اصطلاح مگس پران اتفاق می افتد.

حالتهای بروز مگس پران

بیمار از وجود یک یا چند چیز ظریف و تاریک در میدان بینایی خود آگاه و آنها را به اشکال گوناگونی مانند:

نقاط کوچک، خط لکه، دوده، رشته یا ریسمان باریک، تارعنکوبت، حلقوی، بال مگس و... می بیند.

چون این اشکال بعد از استراحت چشم به حرکت خود ادامه می دهند، آنان را شناور می خوانند.

مگس پران اکثر مواقع در زمان نگاه کردن به نور آفتاب یا پس زمینه های سفید یا  سطوح صاف نظیر دیوار یا آسمان آبی قابل مشاهده است.

افراد به سهولت وجود اجسام شناور محیطی را نادیده می گیرند.

 زیرا به صورت متناوب و در مواقع خاص ظاهر می شود. اما دید اجسام شناور مرکزی، ناخوشایند و بر بینایی تأثیر دارد.

عوارض مگس پران چشم

علت و عوارض مگس پران چشم

  • بالا رفتن سن 

در بسیاری از موارد علت آن را در تغییر شفافیت مایع زجاجیه چشم، در سن  بالای شصت سال می دانند. وجود رشته های ظریف در زجاجیه کودکان و جوانان قابل دید نیست.

با زیاد شدن سن و ضخیم تر شدن رشته های زجاجیه، امکان چسبیدن آنها بهم، در بعضی نقاط وجود دارد. بنابراین با ایجاد کدورت در شبکیه، این عارضه حس می شود.

  • جدا شدن زجاجیه خلفی از شبکیه

به علت آبکی شدن و از دست دادن حالت ژله ای مایع زجاجیه، بخشی از رشته های محیطی زجاجیه که متصل به شبکیه می باشند، از جای خود جدا می شوند. آنگاه به نواحی مرکزی زجاجیه می روند. از عوارض آن اینکه زجاجیه دارای چروک می گردد و موجبات تحریک و کشش شبکیه می شود.

با افزایش میزان تحریک و کشش روی شبکیه، امکان وقوع آسیب به شبکیه وجود دارد. حتی باعث ایجاد سوراخ یا پارگی شبکیه در آن شده و باید سریعاً به متخصص چشم مراجعه نمود.

مشاهده خونریزی های خفیف در چشم، بر اثر ابتلا به بیماری دیابت.

آیا مگس پران چشم خطرناک است؟

آیا مگس پران چشم خطرناک است؟

مگس پران در بسیاری از مواقع خطری ندارد. این بی خطر بودن در زمانی است که مگس پران برای سالها بدون تغییر وجود داشته است.

خطر بینایی در صورت تغییرات مگس پرانی که قدیمی است، یا بزرگتر شدن آنها دیده می شود.

مگس پران در زمان جدا شدن زجاجیه خلفی، گاهی بی خطر است. اما در مواقعی که این جدا شدن زجاجیه همراه با کنده شدن  قسمتی از شبکیه باشد، می تواند با ایجاد سوراخ و یا پارگی در شبکیه از نظر بینایی، خطرات جدی داشته باشد.

همچنین چروک مایع ژله ای و منفک شدن آن از دیواره چشم، با ایجاد کشش یا سوراخ در شبکیه خطرناک است. در این حالت ممکن است به صورت خونریزی های کوچک در چشم نمود داشته باشد. البته منجر به مگس پران جدید خواهد شد.

جرقه: 

جرقه یا فلاشینگ به دیدن نور در میدان بینایی فرد، بدون وجود کوچکترین محرک نوری گفته می شود. مگس پران همراه با جرقه در چشم جزء مواردی است که باید به پزشک متخصص مراجعه تا بوسیله لیزر و مداوای شبکیه به معالجه بپردازد.   

سخن آخر:

 مگس پران اگر در تعداد زیاد، پررنگ، تیره، بی حرکت، با تاری دید و یا حس وجود پرده ای در جلوی چشم، کاهش و اختلال در بینایی و همراه با جرقه باشد، اغلب خطرناک است. بنابراین باید سریعاً با مراجعه به پزشک متخصص شبکیه چشم، تحت معاینه دقیق چشم قرار بگیرید. تا بدینوسیله به معالجه آن پرداخته شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲