مقالات

4715 بازدید

یک از مهم‌ترین اندام های بدن که از آن به عنوان دریچه مغز نام می برند چشم ها هستند. وجود هر گونه ناهنجاری و اختلال در چشم ممکن است باعث نابینایی فرد شود ولی در بیشتر مواقع این ناهنجاری ها مادر زادی و بدون هیچ گونه علائم قبلی هستند و با تولد کودک متوجه ناهنجاری می‌شوید. از ناهنجاری های نادر چشمی بیماری PHPV است. کودکان مبتلا به این بیماری با توجه به میزان دخالت بیماری در ساختار چشم ویژگی های بالینی متنوعی دارند که در زیر بیشتر با آن آشنا می شویم.

بیماری چشمی PHPV

بیماری چشمی PHPV چیست؟

در اغلب مواقع زمانی که جنین در رحم مادر در حال رشد است ممکن است تمام قسمت های چشم به طور طبیعی رشد نکنند. در کودکان مبتلا به بیماری چشمی PHPV، عدسی که در چشم رشد می کند کدر می شود و یا اینکه رشد بیش از حدی دارد که باعث زخمی شدن و اختلال در چشم می شود. علائم این بیماری شامل: لوکوکوریا، استرابیسم ، نیستاژوم، تار شدن بینایی، نابینایی می باشد.

عرضه چشمی PHPV  یک بیماری مادرزادی است که اغلب در یک چشم دیده می شود و به ندرت هر دو چشم مبتلا می شوند در این بیماری که به دلیل نقص در تکامل بافت های جنبشی فیبرو اسکولاری چشم رخ می دهد باعث می شود چشم نوزاد کوچک تر از چشم مقابلش باشد. در این بیماری ممکن است آب مروارید، تار شدن زجاجیه، تغییرات شبکیه، بالا رفتن فشار چشم و در بیشتر موارد کاهش شدید بینایی دیده شود. این بیماری اغلب به صورت آب مروارید یا کاتاراکت مادرزادی خود را نشان می دهد. به طور کلی بیماری چشمی PHPV به سه نوع قدامی، خلفی و ترکیبی از هر دو تقسیم می شود.

عوارض بیماری چشمی PHPV

 از عوارض بیماری چشمی PHPV می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گلوکوم: فشار وارد شده به چشم باعث ایجاد بیماری گلوکوم می شود این اختلال به شدت بر عصب بینایی تأثیر می گذارد؛ که با درمان زود رس می توان مانع پیشرفت بیماری شد.

خونریزی داخل چشم: وقتی شبکیه چشم در اثر بیماری های مادر زادی دچار اختلال می شود و یا اینکه در اثر فشاری که در اثر این بیماری به عدسی وارد می شود نوزاد دچار خونریزی داخل چشمی شود.

جدا شدن شبکیه: این بیماری چشمی ممکن است باعث آب مروارید شود که در نتیجه آن کودک دچار عارضه جداشدگی شبکیه شود و بینایی تار شود.

درمان بیماری چشمی PHPV

نحوه تشخیص بیماری PHPV

نوزادان متولد شده با بیماری  چشمیPHPV معمولاً از روی علائم ظاهری می توان پی به تشخیص بیماری چشمی برد ولی برای تشخیص تخصص بیماری باید از طریق معاینه کامل چشم و تأیید توسط سونوگرافی و پزشک متخصص، توموگرافی محاسباتی یا تصویر برداری رزونانس مغناطیسی اقدام کرد.

درمان بیماری چشمی PHPV

درمان بیماری  چشمیPHPV بستگی به این دارد که میزان بیماری شدید است یا خفیف و یا اینکه هردو چشم را تحت تأثیر قرار داده یا خیر. هدف اصلی در درمان بیماری بهبود بینایی چشم است که در چندین مرحله انجام می شود.

اگر فقط یکی از چشم ها به این عارضه مبتلا می باشد. می توان با عینک یا لنز ظاهر چشم را بهبود بخشید اگر چشم قرمز و دردناک شده است باید جراحی شود تا فشار وارده به چشم کاهش یابد و تلاش می شود که تاری عدسی چشم رفع شود. در چشم مبتلا به عارضه چشمی PHPV  ممکن است شبکیه جدا شود که با جراحی، شبکیه در جای خود قرار می گیرد ولی ممکن است بینایی چشم ضعیف شود.

کودکان بعد از جراحی نیاز به قطره های چشم به صورت مکرر دارند و برای چشم عمل شده باید از لنز یا پوششی استفاده شود. در بسیاری از مواقع ایمپلنتی را در چشم قرار می دهند که به رشد عضلات چشمی کمک می کند. از دیگر درمان های بیماری لنزکتومی پار، پلونات و ویترکتومی می باشد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲