مقالات

جدا شدن زجاجیه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
10081 بازدید

زجاجیه چشم چیست ؟

زجاجیه به عنوان بزرگترین قسمت ساختمان چشم ، در مرکز آن قرار دارد . زجاجیه‌ی چشم یک ژل شفاف است که در قسمت خلفی چشم و بین عدسی چشم قرار دارد. گاها جدا شدن  زجاجیه  و خونریزی زجاجیه و کدورت آن موجب ایجاد مشکلاتی در بینایی فرد می شود . در ادامه به بررسی این بخش از چشم می پردازیم.

ساختمان زجاجیه از یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته‌های خیلی ظریف ایجاد شده که مقادیر فراوان آب و موادمحلول را در خود جای داده و به آن حالت ژله‌ای بخشیده است. زجاجيه عروق خونی ندارد لذا جهت عبور نور شفاف است.

زجاجیه باعث حفظ شکل کروی چشم می‌شود، و همراه با زلالیه فشار درون چشم را ثابت نگاه می‌دارد. به علاوه، زجاجیه لایهٔ نازک شبکیه را بر روی مشیمیه فشار می‌دهد و آن را در جای خود ثابت می‌کند. همچنین، زجاجیه با جذب بخشی از پرتوهای فرابنفش، از شبکیه محافظت می‌کند.

 جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

جدا شدن زجاجیه چشم

جدا شدن زجاجیه چشم

به طور معمول قطعات بافت شناور زجاجیه  وقتی جدا میشوند با  برق نور و یا فلوتر زیادی همراه هستند ، اما به طور کلی جدا شدن زجاجیه را باید جدی گرفت و جهت درمان به فوق تخصص شبکیه مراجعه کرد. جدا شدن زجاجیه به خودی خود خطری ندارد اما گاهی اوقات در حین جدا شدن زجاجیه بخشی از شبکیه نیز همراه با آن کنده می‌شود و باعث ایجاد سوراخ یا پارگی شبکیه می‌شود که می تواند سبب جدا شدن شبکیه و مشکلات شدید بینایی شود.

جدا شدن زجاجیه از علت های اصلی ایجاد مگس پران چشم است. این بیماری  از بیماری های شایع چشمی است و بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند و با افزایش سن نیز بیشتر می شود. به این صورت است که فرد نقاط تیره ای را مشاهده می کنند که با حرکت دادن سر و چشم ، آن ها نیز حرکت می کنند. مگس پران باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است از علائم خونریزی زجاجیه یا پارگی شبکیه شود.

افرادی که در معرض خطر جدا شدن زجاجیه هستند به محض مختل شدن بینایی یا قسمتی از آن باید فوری به چشم پزشک مراجعه کنند زیرا تاخیر در درمان احتمال نابینایی را به همراه دارد. اگر این آسیب ها درمان نشوند به دلیل اینکه معمولا آسیب های قدیمی زجاجیه و شبکیه در هیچ جای دنیا قابل درمان نمی باشند ، مشکل ساز می شود.

درمان مشکلات زجاجیه با ویترکتومی

ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه جراحی است که در آن همه یا بخشی از زجاجیه چشم به منظور از بین بردن کدورت زجاجیه برداشتن می‌شود. جراحی ویترکتومی اغلب باعث بهبود بینایی یا تثبیت آن می شود. این جراحی تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود و دکتر تمام جراحی را زیر یک میکروسکوپ تحت نظر دارد..

جهت اطلاع بیشتر درباره این جراحی می توانید به مقاله عمل ویترکتومی مراجعه کنید

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲