جرقه زدن چشم

جرقه زدن چشم عاملی است که اکثر افراد ممکن است به آن دچار شده باشند. حالتی که در جلوی چشم مانند ایجاد نور به صورت رعد و برق یا نور تکه تکه دیده شود که به آن مگس پران چشم نیز گفته می شود. به طور کلی دیدن نور غیر واقعی در میدان دید جرقه زدن چشم نام دارد که دلایل متعددی می تواند داشته باشد. به دلیل این که چشم یک بخش حساس از بدن است، آسیب ها و علائم آن را باید جدی گرفت تا در صورت وجود مشکل هر چه سریع تر درمان شود.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید.

021-88201656

دلایل جرقه زدن چشم

جرقه زدن چشم گاهی اوقات به مدتی محدود صورت می گیرد و برخی مواقع مدت ها ممکن است طول بکشد. در هر صورت باید این عارضه بررسی شود.
علت اصلی جرقه زدن چشم تحریک شبکیه ی چشم است. شبکیه ی چشم هر عامل تحریک کننده ای را به عنوان نور می شناسد، خواه یک ضربه باشد، خواه چسبندگی رشته های متصل به شبکیه باشد یا هر عامل دیگری که بتواند شبکیه را تحریک کند. معمولاً در سنین بالا رشته های موجود در زجاجیه چشم که حالت ژله ای دارد و روی شبکیه را پوشانده است ضخیم می شوند. به علت این که رشته های فوق به شبکیه چشم متصل اند ضخیم شدگی و چسبندگی آن ها به هم سبب می شود تا شبکیه چشم کشیده شود و جرقه زدن چشم حس شود. از این رو چه اختلال جرقه زدن چشم طولانی مدت باشد چه کوتاه مدت باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.
علت جرقه زدن چشم محدود به تحریک شبکیه نمی شود و عوامل دیگری مانند میگرن نیز دخالت دارند. همچنین افت ناگهانی فشار خون و کم خونی نیز می تواند عامل جرقه زدن چشم باشد.

درمان جرقه زدن چشم

جرقه زدن چشم عاملی است که ممکن است بسیار خطرناک باشد یا به خودی خود درمان شود؛ اما هنگامی که فرد دچار این عارضه می شود باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. در برخی موارد جداشدگی شبکیه ممکن است به دنبال جرقه زدن چشم ایجاد شود و فرد بینایی خود را از دست دهد. پس تشخیص خطرناک بودن یا نبودن این عارضه با پزشک متخصص است که با بررسی وضعیت چشم این کار را انجام می دهد.

اولین اقدام درمانی تشخیص علت این اختلال است که در صورت تشخیص کشیدگی یا آسیب دیدن شبکیه با عمل های جراحی یا لیزر  شبکیه مشکل برطرف می شود. البته در اکثر موارد جرقه زدن چشم خود به خود درمان می شود و رو به بهبود می رود.
اگر علت کم خونی یا میگرن باشد نیز با درمان این موارد جرقه زدن چشم نیز درمان می شود.

توضیحات کامل درباره درمان را در مقاله درمان مگس پران چشم  مطالعه بفرمایید