مقالات

حقایقی در مورد دیابت و چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
1762 بازدید

دیابت و چشم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. لذا اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دیابت دارید، حتما این مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله به ارتباط بین دیابت و چشم و روش های مراقبت از چشم در بیماران دیابتی می پردازیم. قبل از آن نکاتی برای آشنایی با این نوع بیماری مطالعه نمایید :

همانطور که گفته شد دیابت و چشم با یکدیگر ارتباط دارند و بیماری های چشم دیابتی کسانی را تهدید می کند که دیابت دارند. انواع این بیماری عبارتند از: رتینوپاتی دیابتی ، ورم شبکیه یا ماکولا (DME) ، آب مروارید و گلوکوم

تمامی اشکال بیماری مربوط به دیابت و چشم می تواند باعث کاهش شدید بینایی و حتی نابینایی شود. رتینوپاتی دیابتی در رگ های خونی شبکیه چشم تغییراتی ایجاد می کند، که می تواند باعث خونریزی و نشت مایعات شود و بینایی را تحریف کند. رتینوپاتی دیابتی شایعترین عامل از بین رفتن بینایی در  بیماران دیابت و چشم است.

تورم شبکیه یا ماکولا (DME) یکی از عوارض رتینوپاتی دیابتی است که تورم در ناحیه شبکیه چشم به نام ماکولا را با خود به همراه دارد.

دیابت و چشم

روش های مراقبت از چشم در بیماران دیابتی

متاسفانه رتینوپاتی دیابتی اغلب تا زمانی که بینایی بیمار را مختل نکند، به آن توجه ای نمی شود. افراد باید به دیابت خود توجه داشته باشند و حداقل یک بار در سال باید معاینه چشم داشته باشند.
یکی از بهترین راه های مراقبت از چشم در بیماران دیابتی تشخیص به موقع است. درمان به موقع و مراقبت های مناسب از  چشم می تواند از آسیب های جدی به بدن جلوگیری کند.
آب مروارید و آب سیاه چشم نیز ازعوارض بیماری  دیابت  هستند.
آب مروارید به نوعی پوشاننده عدسی چشم است. تقریبا می توان گفت که بزرگسالان مبتلا به دیابت 2 تا 5 برابر بیشتر از افراد دیگر به آب مروارید دچار می شوند. لذا مراقبت از چشم در بیماران دیابتی در این سن اهمیت بیشتری دارد.
گلوکوم نوعی دیگر از بیماری های دیابت و چشم است. گلوکوم باعث بسته شدن الیاف عصبی که چشم را به مغز وصل می کند، می شود. برخی از انواع گلوکوم باعث افزایش فشار درون چشم می شود. احتمال مبتلا شدن به بیماری گلوکوم در بزرگسالان نیز نسبت به سایرین 2 برابر است.
بیماری های دیابت و چشم می تواند قسمت های مختلف چشم را تحت تاثیر قرار دهد. مانند: شبکیه ، ماکولا ، عدسی چشم و عصب

علائم بیماری چشم دیابتی چیست؟

مراحل اولیه بیماری رتینوپاتی معمولا علائمی ندارد. این بیماری اغلب بدون علائم پیشرفت می کند و سپس خود را نشان می دهد. خونریزی از رگ های شبکیه چشم باعث ایجاد لکه های شناور بر روی چشم شود. این لکه ها کاملا واضح هستند. در این زمان مراقبت از چشم در بیماران دیابتی بسیار اهمیت پیدا می کند؛ چراکه اگر این خونریزی سریعا درمان نشود عود پیدا می کند و خطر از بین رفتن دائمی بینایی را به همراه دارد. اگر تورم شبکیه چشم یا همان ماکولا رخ دهد، می تواند باعث تاری دید شود.
در سه تصویر زیر یک صحنه را از دید یک چشم سالم (تصویر بالا)، همان تصویر از دید یک چشم که رتینوپاتی دیابتی پیشرفته دارد؛ لکه های سیاه در واقع همان لکه های خون شناور هستند که بایستی درمان شود. (تصویر وسط)، تصویر زیرین که همان صحنه را از دید یک چشم مبتلا به تورم شبکیه چشم (DME) را نشان می دهد که دچار تاری دید است.

مراقبت از چشم در بیماران دیابتی چگونه است؟

عوارض دیابت و چشم گاهی غیر قابل بازگشت است. بینایی که بر اثر دیابت و رتینوپاتی از دست می رود، گاهی غیر قابل بازگشت است. با این وجود، تشخیص زودرس کنترل و درمان دیابت می تواند خطر نابینایی را تا 95 درصد کاهش دهد.

 از آنجا که رتینوپاتی فاقد علائم اولیه است، مراقبت از چشم در بیماران دیابتی  به این صورت است که، مبتلایان به دیابت باید حداقل سالی یک مرتبه برای معاینه به چشم پزشک مراجعه نمایند تا معاینات تخصصی انجام گردد. افرادی که مبتلا به رتینوپاتی هستند به تعداد دفعات بیشتری باید برای معاینات به چشم پزشک مراجعه نمایند.

 لازم به ذکر است که خانم های دیابتی که باردار هستند باید در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه نمایند. ممکن برخی آزمایشات دیگر نیز برای خانم های دیابتی باردار لازم باشد.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲