خشکی چشم بعد از عمل لیزیک

خشکی چشم بعد از عمل لیزیک ، در اکثر موارد از علائم موقتی بوده، که در مدت گذرایی بهبود می یابد. جهت عدم گرفتاری به عارضه طولانی مدت خشکی چشم بعد از عمل لیزیک، وجود خشکی چشم را قبل از جراحی بررسی نمایید.

عمل جراحی لیزیک

شکل قرنیه، قدرت عدسی چشم و اندازه چشم از عوامل مؤثر در شفاف بودن تصاویر اشیاء بر پرده شبکیه است. تناسب این عوامل با یکدیگر باعث دید کامل بوده و در غیر اینصورت چشم دارای عیوب انکساری می شود. عیوب انکساری شامل دوربینی ، نزدیک بینی ، آستیگماتیسم و پیر چشمی است.

لیزیک ( Lasik) در واقع نوعی عمل جراحی سرپایی با استفاده از لیزر است. با تغییر شکل قرنیه، عیوب انکساری غیر از پیر چشمی اصلاح شده و فرد دارای دید بهتری می گردد.

خشکی چشم

خشکی چشم چیست؟

مواد مغذی، آنزیم های مختلف و عوامل ایمنی موجود در اشک، برای سلامت چشم ضروری است. در حالت معمول چشم ها بوسیله اشک شستشو شده و بدینوسیله چشم مرطوب می شود. در برخی از مواقع چشم قادر به تولید اشک کافی نبوده و یا اشک دارای کیفیت لازم نیست. در این حالت، چشم دچار خشکی می شود. عمل لیزیک یکی از دلایل تولید اشک ناکافی و موجب خشکی در چشم است.

علائم خشکی چشم بعد از عمل لیزیک

علائم مربوطه می تواند متغیر باشد و شامل:

• تاری  دید که بعد از پلک زدن معمولاً دید به حالت مناسب بر می گردد، ولی مجدداً دید تار می شود.
  • سوزش، خارش و  وجود قرمزی چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • ایجاد حساسیت به نور شدید
  • سایه دار دیدن و خستگی چشم
  • اشک ریزش شدید

خشکی چشم بعد از لیزیک چشم

علل ایجاد خشکی چشم بعد از لیزیک چشم

عوارض خشکی در چشم بعد از عمل لیزیک دائمی نبوده و با گذشت زمان غالباً بهبود می یابد. علت این امر بواسطه تغییر انحنای سطح قرینه و برش اعصاب قرینه در طی زمان جراحی است. در طی گذشت زمان، با ثابت شدن وضعیت قرنیه و پایان دوره ترمیم به تدریج فرد از خشکی در چشم نجات می یابد.

درمان خشکی چشم

درمان موارد خفیف یا متوسط خشکی در چشم، استفاده از قطره های اشک مصنوعی با مصرف 3 تا 4 بار در روز است. اگر علائم آن در خواب هم وجود داشته باشد، از پمادهای ساده چشمی قبل از خواب استفاده می شود. در موارد شدید خشکی چشم، احتمال دارد به اقدامات مؤثر و مختلف پزشکی نیاز باشد.