مقالات

درمان ROP یا رتینوپاتی نوزادان نارس

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2527 بازدید

رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP) یک ضایعه در شبکیه نوزادان نارس می‌باشد. تنها در نوزادانی که رشد کامل داشته‌اند شبکیه و رگها به طور کامل تشکیل می‌شوند، در صورتیکه رشد طبیعی در کودکان مختل شود بیماری ROP اتفاق می‌دهد. این بیماری در سه سطح ضعیف، متوسط و شدید رخ می‌دهد.

 این بیماری در گذشته بیشتر در اثر استفاده زیاد اکسیژن در دستگاه‌هایی که نوزادان زودرس را در آن قرار می‌دادند ایجاد شده است. اما امروزه نوزادانی که موقع تولد وزن کمی دارند یا با زایمان زودرس یعنی هفته 26 تا 28‌ام مواجه می‌شوند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. 

بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP) موقع تکامل عروق شبکیه اتفاق می‌افتد و در نوزادان نارسی که ساختمان‌های عروقی در آنها به طور کامل تشکیل نشده است رخ می‌دهد. مشکل عروق خونی غیر طبیعی این است که توانایی اکسیژن رسانی کافی به شبکیه را نخواهند داشت. می‌توان گفت این بیماری در نوزادان زودرس از لحاظ شدت بیماری به 5 درجه تقسیم می‌شود.

شدیدترین حالت بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP) این است که باعث به وجود آمدن زخم در شبکیه می‌شود و عوارض خاصی از قبیل جدا شدگی شبکیه ، تنبلی چشم ، انحراف چشم و خون ریزی زجاجیه را به وجود می‌آورد.

بنابراین امروزه در نوزادانی که زودتر از 31+6 هفته متولد می‌شوند و وزن آنها کم می‌باشد احتمال ایجاد این بیماری ROP وجود دارد. این کودکان پس از گذشت 5 هفته از تولد مورد معاینه قرار می‌گیرند. در این نوزادان برای کنترل پیشرفت بیماری باید همواره مورد معاینه دوره‌ای قرار بگیرند.درمان رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP)

درمان رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP)

درمان ROP  بسته به شدت عوارض ایجاد شده متفاوت می‌باشد. کودکانی که بیماری ROP در آنها در حد درجه 1 یا 2 است بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می‌کنند. اما در کودکانی که بیماری در آنها درجه 3 یا بالاتر باشد به درمان نیاز دارند. در مواردی برای جلوگیری از انتشار عروق غیرطبیعی از روش درمانی کرایوتراپی استفاده می‌کنند. در روش کرایوتراپی بخش‌هایی از شبکیه را منجمد می‌کنند.

همچنین برای درمان ROP از لیزر همراه با بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند. عوارض این دو روش درمانی این است که زخم‌های دائمی در قسمت‌های محیطی شبکیه ایجاد می‌شود. اما برای حفظ دید مرکزی بیمار بسیار موثر و مفید هستند. در صورتیکه در اثر بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP) جداشدگی در شبکیه ایجاد شود برای درمان از جراحی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که بیماری در اکثر مواقع با این روش‌ها قابل درمان می‌باشد ولی در موارد خاص به چندین نوبت درمان برای برطرف شدن بیماری نیاز است.

از دیگر روش های درمان می توان به لیزر شبکیه و جدیدترین روش تزریق داخل چشمی اشاره کرد. 

هزینه درمان rop

هزینه درمان با توجه به اطلاعاتی که فوق متخصص شبکیه چشم از معاینه شبکیه نوزادان نارس کسب می کند و روش درمانی که تشخیص می دهد ، متفاوت است . بنابراین اگز نوزاد شما مبتلا به این بیماری است در مرحله اول حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا تشخیص زودتر منجر به درمان بهتر می شود و در مرحله بعد هزینه درمان را از پزشک متخصص بپرسید.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲