مقالات

18306 بازدید

خشکی چشم

بیماری خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم از بیماری های شایع چشم می باشد که بروز آن در سنین مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. اما این بیماری در افراد مسن بیشتر دیده می شود و یکی از علل این بیماری نیز به شمار می آید. این بیماری، مربوط به تغییر کمیت و کیفیت اشک چشم می باشد. علل این بیماری نیز مربوط به مواردی می شود که سبب تغییر در کمیت و کیفیت اشک چشم می شود. مواردی که سبب تغییر در کمیت و کیفیت اشک می شوند مختلف بوده و از مهم ترین عوامل می توان به کهولت سن، عوامل محیطی، نوع تغذیه، کار طولانی مدت با چشم، عوارض بسیاری از داروها چون داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، داروهای قلبی، تغییرات هورمونی، التهاب پلک، استفاده از لنزهای تماسی و غیره اشاره کرد.

عوارض خشکی چشم

بیماری خشکی چشم همراه با عوارض و عللی می باشد که بلافاصله پس از احساس کردن این علائم باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. از عوارض این بیماری می توان به سوزش و خارش چشم، اشک ریزی شدید از چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم مانند احساس وجود شن یا گرد و غبار، تار شدن دید که با پشت سر هم پلک زدن برطرف می شود، درد در پلک، سختی حرکت پلک، حساسیت به نور و در موارد شدید سوراخ شدن مردمک و زخم شدن قرنیه اشاره کرد.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

درمان قطعی خشکی چشم

درمان قطعی خشکی چشم

درمان این بیماری کاملا بستگی به پیشرفت بیماری دارد. اگر بیماری در نوع خفیف باشد، با رعایت نکاتی و تجویز آنتی بیوتیک و پمادهای چشمی مرتبط می توان این بیماری را درمان کرد. اما در بعضی مواقع این بیماری پیشرفت کرده و عوارض آن بیش از حد بروز پیدا می کند، که در این صورت باید از روش های موثرتر دیگر بهره مند شد.

درمان با لیزر، جراحی، تزریق سرم خون بیمار به جای اشک مصنوعی به چشم از روش های درمان قطعی برای بیماران مبتلا به خشکی چشم شدید می باشد.

درمان های جراحی خشکی چشم

همانطور که بیان شد از درمان های قطعی خشکی چشم می توان به درمان های جراحی اشاره کرد. اما همه ی جراحی ها جزو درمان های قطعی محسوب نمی شوند؛ به عنوان مثال یکی از عوارض خشکی چشم زخم شدن و کدر شدن سطح قرنیه می باشد، در این گونه موارد با بررسی های لازم پزشک متخصص پیوند قرنیه را برای درمان پیشنهاد می دهد، که در صورت موفقیت خشکی چشم به طور کامل درمان می شود، اما باید این نکته را خاطر نشان کرد که در اکثر مواقع این عمل با موفقیت همراه نخواهد بود.

بستن سوراخ های خروجی اشک از جراحی هایی است که موفقیت بالایی را در پی دارد.

در صورتی که بیماری در مراحل اولیه یا میانی باشد با تجویز قطره ی اشک مصنوعی و استفاده از آن پس از مدتی بیماری بهبود پیدا می کند.

ایمپلنت اشک از موارد درمان قطعی خشکی چشم می باشد،در حال حاضر در دست بررسی می باشد.

پیشگیری از خشکی چشم

با توجه به اینکه بیماری خشکی چشم از بیماری های شایع می باشد، پیشگیری از آن در درجه اول اهمیت قرار دارد. پرهیز از مواردی چون مصرف دخانیات، استفاده بیش از حد از سشوار، قرار گرفتن در دمای بالا به مدت طولانی، مالیدن چشم به صورت مکرر، خیره شدن به صفحه ی مانیتور، تلویزیون، کتاب و موبایل و انجام اعمالی چون مرطوب نگه داشتن محیط اتاق خصوصا در فصول گرم، مصرف آب و مایعات به میزان کافی، استفاده از عینک آفتابی سبب پیشگیری از بیماری خشکی چشم می شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲