مقالات

عمل لیزیک چشم چگونه است ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2432 بازدید

جراحی لیزیک چشم

عمل لیزیک می‌تواند جایگزینی برای عینک یا لنزهای تماسی باشد که برای اصلاح برخی از مشکلات رایج بینایی انجام می‌شود.

جراحی رفراکتومی (انکساری) اصطلاح مورد استفاده برای توصیف روش‌های جراحی است که برای درمان مشکلات رایج بینایی ( نزدیک بینی ، دوربینی ، آستیگماتیسم و پیرچشمی) و با هدف بی‌نیاز شدن بیمار از عینک و  یا لنزهای تماسی انجام می‌شود.

در حال حاضر، روش جراحی لیزر تحت عنوان لیزیک (LAY-sik) رایج‌ترین روش جراحی رفراکتومی در ایالات متحده است. اما انواع دیگری از جراحی رفراکتومی با سایر روش‌های لیزر و روش‌های لنز داخلی وجود دارد که ممکن است بسته به نیازهای بیمار، برای وی مناسب‌تر باشد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا با جراحی لیزیک بیشتر آشنا شوید و بتوانید با چشم پزشک خود در مورد انتخاب این روش جراحی مشورت کنید.

عمل لیزیک چشم چگونه است ؟

نحوه عمل لیزیک چشم

لیزیک یک روش جراحی است که از لیزر برای اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و  یا آستیگماتیسم استفاده می‌کند. درجراحی  لیزیک، با استفاده از یک تیغه میکروکراتوم یا یک لیزر فمتوثانیه‌ای (یک کواردیوم ثانیه)، یک فلپ نازک در قرنیه ایجاد می‌شود. جراح عقب فلپ را خم می‌کند، سپس با استفاده از یک لیزر اکسایمر، مقداری از بافت قرنیه زیرین را حذف می‌کند. پس از آن فلاپ را در جای خود گذاشته و منطقه‌ای که بافت قرنیه برداشته شده را پوشش می‌دهد.

در افراد نزدیک‌بین هدف از لیزیک، مسطح کردن قرنیة بیش از حد شیب‌دار است، در حالی‌که در افراد دوربین، هدف از لیزیک ایجاد قرنیه با شیب بیشتر است. همچنین در افراد آستیگمات، جراحی لیزیک با هدف صاف کردن قرنیة غیرعادی به قرنیة نرمال‌تر انجام می‌شود.

اگر به دنبال جراحی لیزیک چشم هستید، اولین مرحله این است که جراح لیزیکی را انتخاب کنید که بتواند ارزیابی کند که آیا لیزیک برای شما مناسب است یا نه؟ جراح لیزیک، چشم‌های شما را برای تعیین سلامت، نوع اصلاح بینایی مورد نیاز و چگونگی برداشتن بافت لیزری (حذف بافت قرنیه) معاینه خواهد کرد. همچنین، پزشک سؤالاتی در مورد شرایطی که ممکن است از جراحی لیزیک منصرف شوید، خواهد پرسید.

اگر نیاز به جراحی لیزیک ندارید، ممکن است واجد شرایط جراحی لیزر دیگری مانند PRK (شبیه به لیزیک اما بدون فلپ)، LASEK یا epi-LASIK باشید. همچنین روش‌های تصحیح بینایی بدون لیزر دیگری نیز وجود دارد. نسخه و ساختار چشمی شما به پزشک کمک می‌کند تا تعیین کند که کدام روش برای شما مناسب است.

لیزیک یک روش سرپایی است، بنابراین مجبور نیستید یک شب در مرکز جراحی بمانید. جراح لیزیک از یک کامپیوتر برای تنظیم لیزر نسخه خاص شما استفاده می‌کند. از شما خواسته می‌شود تا برای مدت کوتاهی به نور کمی نگاه کنید، در حالی که لیزر پالس‌های نوری را به صورت بی‌درد به چشم می‌فرستد تا قرنیه شما را تغییر دهد. عمل لیزیک واقعی معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد.

جهت  معاینه و جراحی  توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

جراحی لیزیک برای چه سنی مناسب است؟

جراحی لیزیک برای چه سنی مناسب است؟

حداقل سن مناسب برای جراحی لیزیک 18 سال و سنین بالاتر از 18 سال مناسب‌تر است.

دلیل اینکه حداقل سن لیزیک 18 سال است، این احتمال است که چشمان شما پایدار هستند و اینکه خطای انکساری (مقدار نزدیک‌بینی، دوربینی و  یا آستیگماتیسم)  پس از جراحی لیزیک بدتر شود، خیلی کم است.

به طور خاص، اکثر افرادی که به لیزیک علاقه‌مند هستند، نزدیک‌بین هستند، و نزدیک‌بینی در طول دوران کودکی و حتی در اوایل بزرگسالی، بدتر می‌شود. بهتر است که این افراد آزمون‌های سالانة چشم را حداقل دو سال قبل از عمل جراحی لیزیک انجام دهند و عینک ثابت (حداقل  0.50+/- تغییر دیوپتر) حداقل یک سال قبل از شروع عمل جراحی تجویز شود.

اگر نزدیک‌بینی شما بعد از جراحی لیزیک، بدتر شود، یک روش پیگیری به نام ارتقاء لیزیک می‌تواند برای بهبود بینایی انجام شود. اما مطمئن شوید که خطای انکساری شما قبل از عمل جراحی لیزیک اولیه، پایدار شده است.

نتایج لیزیک

نتایج لیزیک

لیزیک اغلب منجر به بهبود بینایی بدون نیاز به عینک و یا لنزهای تماسی می‌شود. به طور کلی، شانس بسیار زیادی برای دستیابی به بینایی 20/25 یا بیشتر پس از عمل جراحی رفراکتومی وجود دارد.

بیش از 8 نفر از 10 نفر که عمل جراحی رفراکتومی لیزیک انجام می‌دهند نیازی به استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی برای اکثر فعالیت‌هایشان ندارند.

نتایج عمل، بستگی به خطای انکساری خاص و سایر عوامل دارد. افرادی که مبتلا به نزدیک‌بینی درجة کم هستند، بیشترین موفقیت را پس از جراحی انکساری کسب می‌کنند. افراد با درجه بالای نزدیک‌بینی یا دوربینی همراه با آستیگماتیسم، نتایج قابل پیش‌بینی کمتری دارند. در برخی موارد، جراحی ممکن است منجر به اصلاح بینایی نشود. اگر این حالت رخ دهد، ممکن است به جراحی دیگری برای اصلاح درست بینایی نیاز داشته باشید.

به ندرت، چشم برخی افراد به آرامی به سطح بینایی که قبل از عمل جراحی داشته‌اند، باز می‌گردد. این حالت ممکن است به علت شرایط خاصی مانند بهبود غیر طبیعی زخم، عدم تعادل هورمونی یا حاملگی رخ دهد. گاهی اوقات این تغییر در بینایی به علت وجود یک مشکل دیگر چشمی مانند آب مروارید است. توصیه می‌شود در مورد تغییرات بینایی با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲