فشار چشم بالا چه عوارضی دارد ؟

اصطلاح فشار چشم بالا معمولاً به هر موقعیتی اطلاق می شود که فشار داخل چشم  بیشتر از حد طبیعی باشد. فشار چشم طبیعی بین 10-21 میلی متر جیوه است. فشار چشمی بالامعمولا بیش از 21 میلی متر جیوه است.

گلوكوم از عوارض فشار چشم

گلوكوم يا آب سياه اصطلاحی برای تعدادي از بیماریهای چشمی با علت‌های مختلف اما اثری مشابه بر روی چشم و عصب بینایی مي شود كه منجر به ايجاد فشار در داخل چشم و نهايتا به از دست دادن بينايي يا كاهش آن مي شود.فشار چشم بالا مانند گلوکوم نیست. با فشار خون چشمی بالا عصب بینایی طبیعی به نظر می رسد و علائمی از بین رفتن بينايي وجود ندارد. با این حال ، افراد مبتلا به فشار خون چشم ، "مظنونین گلوكوم" محسوب می شوند. این بدان معنی است كه باید مرتباً چشم پزشك، چشم اين افراد را معاینه کنند تا مبتلابه بيماري گلوكوم بررسی شود. فشار خون بالاي چشم معمولاً علامت و علائمی خاصي ندارد اما در گلوكوم نشانه و علائم هايي مثل تاری دید،حالت تهوع، سردرد،درد در پشت چشم  و قرمزی چشم ديده مي شود.

داده های جديد در مورد افراد مبتلا به فشارچشم بالا ، نشان داده اند که از هر 100 نفر افراد بالاتر از سن 40 سالگي ، حدود 10 نفر فشار چشم بیش از 21 میلی متر جیوه دارند ، اما فقط یکی از این افراد، مبتلا به گلوكوم مي باشد. فشار داخل چشم با افزایش سن به آرامی افزایش می یابد ، همانطور که با افزایش سن ، گلوکوم شیوع بیشتری پیدا می کند.هم چنين  برخی مطالعات نشان می دهد که زنان به ویژه پس از یائسگی می توانند در معرض خطر فشار چشمی بالا قرار گيرند.

فشار چشم بالا چه عوارضی دارد

علل فشار چشم بالا

فشار چشم بالا به دلیل عدم تعادل در تولید و تخلیه مایعات در چشم ایجاد می شود. کانالهایی که به طور معمول مایعات را از داخل چشم تخلیه می کنند به درستی کار نمی کنند. مایع بیشتری به طور مداوم تولید می شود اما به دلیل عملکرد نادرست کانال های زهکشی قابل تخلیه نیستند. این امر باعث افزایش مقدار مایعات در داخل چشم می شود ، بنابراین فشار چشم را افزایش می دهد. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون چشمی هیچ نشانه ای را تجربه نمی کنند. به همین علت ، معاینات منظم چشم توسط چشم پزشک برای رد هرگونه آسیب به عصب بینایی ناشي از فشار چشمي بالا، بسیار مهم است.

چه کسانی در معرض فشار چشم بالا هستند؟

در هر کسی فشار چشم بالا می تواند ایجاد شود ، اما برخی از افراد خطر بیشتری برای مبتلا به این بیماری را دارا هستند. اين افراد شامل موارد زیر می باشند:

• کسانی که سابقه خانوادگی فشار خون بالاي چشم یا گلوکوم را دارند
  • افرادی که مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستند
  • افراد بالای 40 ساله
  • تبار يا قوم خاص مثل آفریقایی-آمریکایی ها و اسپانیایی ها،در ايران در استان های کهگیلویه و بویراحمد  و لرستان
  • افرادی که بسیار نزدیک بین هستند
  • بيماري آب مرواريد در صورت عدم درمان
  • مصرف بيش از اندازه برخي از داروها نظير سرماخوردگی ، آلرژي، آرام ‌بخش‌ها ، داروهاي كورتوني و آنتي هيستامين ها
  • افرادی که دچار جراحات و ضربه های چشمی یا جراحی چشمي شده اند
  • افراد مبتلا به سندرم پراکندگی رنگدانه و سندرم شبه تجمع (PXF)

تشخیص و درمان فشار چشم بالا

چشم پزشک فشار چشم بالا را در چشم اندازه گیری می کند. در طی این آزمایش ، پزشک از ابزاری به نام سنجش سنج استفاده می کند تا چگونگی مقاومت در برابر فشار قرنیه چشم را اندازه گيري كند و این امر به تعیین فشار چشم کمک می کند.هم چنين چشم پزشک گلوکوم را نیز مورد بررسی  قرار می دهد  كه اين بررسي ها شامل علائم آسیب به عصب بینایی و بینایی مي باشد.

فشار چشم بالا چه عوارضي دارد؟

فشار چشم بالا یکی از اصلی ترین عوامل خطر برای گلوکوم يا آب سیاه است. عدم درمان فشار چشم بیش از حد ، منجر به آسيب به عصب بینایی چشم ميشود كه خسارت ناشی از آن غير قابل برگشت مي باشد.اين تغييرات در بينايي ممکن است به تدریج باشد که تا قبل از از دست دادن بینایی كامل فرد متوجه آن نباشد. معمولا فشار چشمی بالا ابتدا با کاهش دید مرکزی همراه است .در صورت تشخیص زود هنگام فشار خون بالاي چشم ، می توان بیماری را کنترل کرد و با درمان های پزشکی و یا جراحی ، اکثر مبتلایان به اين بيماري درمان مي شوند.