مقالات

لازک یا لیزیک ، کدام بهتر است ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : اخبار
2842 بازدید

لازک یا لیزیک

هدف از روش های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم ، ایجاد تغییر در انحنای قرنیه است. درواقع با این تغییر می توان تصویری که روی شبکیه تشکیل نمی شده را روی شبکیه متمرکز کرد. این امر اساس اصلاح هرگونه عیب انکسار است.

لیزیک

جراحی لیزیک

در جراحی لیزیک به وسیله دستگاهی بنام میکروکراتوم، لایه ای از قرنیه ( flap ) از سطح قرنیه برداشته می شود و اشعه لیزر اگزایمر بر بخشی از قرنیه بنام استروما تابانده می شود و برش عمیق جهت اصلاح دید قرنیه بوسیله لیزر صورت می پذیرد و در نهایت لایه برداشته شده را  مجدداً به جای خود بر می گردانند. 

مزایای لیزیک

میزان اصلاح بینایی راضی کننده است  و حدود 96 درصد بیمارانی که عمل لیزیک انجام می دهند از نتیجه آن راضی هستند.درد و ناراحتی دوره بعد از عمل لیزیک کم است. در عمل لیزیک به این دلیل که سطح قرنیه دستکاری نمی شود و لیزر به سطح آن تابانده نمی شود خیلی سریع بعد از عمل دید بیمار برمی گردد و فرد خیلی زود می تواند به کارهای روزانه اش بپردازد. سالهای بعد از عمل اگر نیاز به اصلاح دید بود، اگر ضخامت قرنیه کافی باشد، می توان با بلند کردن فلپ، مجددا عمل را تکرار کرد.

لازک

جراحی لازک

لازک از دیگر روش‌های اصلاح عیوب انکساری است . در این روش‌ها پوسته سطحی قرنیه که اپیتلیوم نامیده می‌شود، با استفاده از یک وسیله برداشته شده و سطح قرنیه لیزر می شود و لایه تراشیده شده ظرف چند روز خود به خود ترمیم می‌شود.


مزایای لازک

لازک مزایای روش‌های متداول جراحی چشم (عمل لیزیک و PRK) را همزمان دارد از جمله اینکه پیچیدگی‌های مربوط به ایجاد و جایگذاری فلپ را حذف می‌کند.به دلیل عدم ایجاد فلپ، قرنیه را بسیار پایدار نگه می‌دارد. برای افرادی که به دلیل نازک بودن قرنیه امکان لیزیک ندارند، مناسب است.در جراحی لازک، خشکی چشم نسبت به عمل لیزیک کمتر است.

لازک یا لیزیک ،کدام؟

هرگز نمی توان هیچ کدام از جراحی لازک یا لیزیک را بطور کامل رد یا پیشنهاد داد زیرا انتخاب نوع و روش جراحی مستلزم بررسی دقیق شرایط چشم بیمار و متناسب با نیاز افراد است. لازک یا لیزیک ، هر کدام از این جراحی ها در نوبه خود مفید و ارزشمند هستند مهم این است که شناسایی شود ، شرایط بیمار با کدام نوع از جراحی ها بیشتر سازگار است و نتایج پس از انجام کدام نوع جراحی ، رضایت بخش تر خواهد بود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲