مقالات

لکه خون در چشم ، علل و روش های درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
164539 بازدید

لکه خون در چشم ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما مسئله ای بندرت نیازمند اورژانس یا پزشک است. معمولاً، در مسئله لکه خون در چشم، یک لکه قرمز روی چشم ایجاد می شود که این خون به دلیل خونریزی زیر انسداد عروق در زیر ملتحمه جمع می شود.

ملتحمه، غشای شفافی است که سطح چشم را در بر می گیرد. ملتحمه حاوی رگهای خونی ریز است که پس از افزایش ناگهانی فشار، می تواند پاره شود یا نشت کند. در این مقاله در مورد علل علائم و درمان مشکل ایجاد لکه خون در چشم صحبت می کنیم.

علل ایجاد لکه خون در چشم

علل ایجاد لکه خون در چشم

لکه قرمز در چشم یا خونریزی زیر انسداد معمولاً در نتیجه افزایش فشار خون رخ می دهد. در بعضی موارد، خونریزی زیر انسداد می تواند بدون هیچ دلیل مشخصی ظاهر شود. فرد ممکن است متوجه نشود که خونریزی زیر انسداد دارد تا اینکه در یک آینه نگاه کند. علل شایع لکه خون در چشم شامل موارد زیر است:

-         عطسه

شاید درک ارتباط بین عطسه کردن و ایجاد لکه خون در چشم برایتان عجیب باشد، اما از آنجایی که تمام اعضای بدن ما با هم در ارتباطند، عطسه شدید به هنگام سرماخوردگی، آلرژی یا آنفولانزا می تواند سبب پارگی رگ ها و ایجاد لکه خون در چشم شود.

-         سرفه

سرفه های شدید نیز همچون عطسه می تواند باعث ایجاد فشار بر رگهای خونی چشم و پارگی آنها شود.

-         استفراغ

عوامل مختلفی چون نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی، مسمومیت غذایی، بیماری های گوارشی صبحگاهی می تواند موجب ایجاد استفراغ شود. فشاری که استفراغ به چشم وارد می کند می تواند باعث ایجاد پارگی در رگها و ایجاد لکه خون در چشم شود.

-         فشار فیزیکی اضافی

فشار فیزیکی اضافی زمانی به چشم وارد می شود که برای دید بهتر تلاش می کنید. به عنوان مثال اگر شما از عینک استفاده می کنید، در صورتی که بدون عینک تلاش برای دیدن نموده و به چشمانتان فشار وارد کنید، این فشار می تواند سبب آسیب خفیف به چشم و پدید آمدن لکه خون در چشم بر اثر پارگی رگهای خونی آن شود.

-         آسیب دیدگی چشم

آسیب دیدگی چشم عبارتی کلی است که می تواند شامل آسیب به چشم بر اثر گریه زیاد، وارد شدن ضربه به چشم یا ورود اجسام نوک تیز به آن باشد. حتی برخورد ناگهانی انگشت یا ناخن به چشم نیز می تواند موجب لکه خون در چشم شود.

-         تحریک یا واکنش های آلرژیک

تحریک یا واکنش های آلرژیک در محیط های محرک همچون آزمایشگاه های شیمیایی یا هنگام انجام آزمایش های اپتیکی در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و یا در تماس با هر ماده محرک در سایر محیط ها می تواند اتفاق بیفتد. این موضوع با ایجاد پارگی در رگ های خونی می تواند منجر به پدید آمدن لکه قرمز در چشم شود.

-         مالیدن شدید چشم

ورود کوچکترین ذرات گرد و غبار به چشم شما را ناخودآگاه وادار به مالش چشم می کند. خشکی چشم نیز باعث به وجود آمدن احساس نیاز به مالش می شود. مالش چشم با دستان پر از هر نوع میکروب می تواند موجب انتقال میکروب به چشم در نتیجه پارگی رگهای خونی آن شود.

-         عفونت

عفونت چشم بر اثر عوامل باکتریایی یکی دیگر از موارد ایجاد کننده لکه خون در چشم است. در این مورد بهتر است برای کنترل شرایط و تسریع در بهبودی به پزشک معالج مراجعه شود.

علل نادر لکه خون در چشم شامل موارد زیر است:

-         فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث آسیب شدید به شریان های بخش های مختلف بدن می شود. در برخی از این بخش ها انسداد خون می تواند موجب پارگی رگ ها و ایجاد لکه های خونی شود. در مورد ایجاد لکه خون در چشم بر اثر فشار خون بالا یا دیابت بایستی فورا به پزشک جهت کنترل شرایط بدن مراجعه کرد.

-         مصرف رقیق کننده های خون

مصرف رقیق کننده های خون طبیعی و مصنوعی چون قرص های آسپرین در صورت رقت شدید خون می تواند نه تنها در قسمت چشم بلکه در سایر قسمت های بدن نیز موجب پارگی رگ ها و ایجاد لکه های خونی شود.

-         اختلالات پزشکی که باعث خونریزی می شوند

برخی از مشکلات سلامتی منجر به خونریزی در بخش های مختلف بدن می شود. چشم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در صورت داشتن مشکل سلامتی مبنی بر خونریزی می تواند دچار خونریزی شود.

-         دیابت

همانطور که در بالا نیز اشاره شد دیابت عامل دیگر تاثیر گذار در رخداد لکه خون در چشم است. افراد دیابتی در صورت عدم پرهیز غذایی و رعایت نکردن توصیه های پزشکی در این خصوص مستعد آسیب های مختلف چشمی چون پارگی رگهای خونی در چشم هستند.

رتینوپاتی دیابتی

همچنین یکی دیگر از علل لکه خون در چشم می تواند رتینوپاتی دیابتی باشد. این اتفاق زمانی می افتد که رگ های خونی در چشم به دلیل میزان قند خون بالا پاره شوند. خون ناشی از رگهای پاره شده یا دچار نشتی می تواند باعث ایجاد لکه های تاریک در بینایی شود. افراد ممکن است متوجه نشوند که دارای رتینوپاتی دیابتی هستند تا زمانی که این مشکل بر بینایی آنها تأثیر بگذارد.

علائم رتینوپاتی دیابتی شامل موارد زیر است:

- حس وجود ماده ای شناور در چشم

- تاری دید

- کاهش دید در شب

- دیدن رنگ هایی که محو می شوند

افرادی که به دیابت مبتلا هستند با کنترل قند خون و فشار خونشان می توانند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را کاهش دهند. اگر شخصی در حال تجربه جراحی رتینوپاتی دیابتی باشد، ممکن است نیاز داشته باشد که در مورد راه های مدیریت دیابت زمینه ای با پزشک صحبت کند.

درمان مشکل لکه خون در چشم

درمان مشکل لکه خون در چشم

خونریزی زیر انسداد یا لکه خون در چشم معمولاً نیازی به درمان ندارد. بسته به اندازه نقطه قرمز ایجاد شده، مدت زمان بهبودی می تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد. افراد می توانند از اشکهای مصنوعی برای رفع تحریک یا خشکی استفاده کنند. اشک مصنوعی را می توانید به صورت حضوری در داروخانه ها  تهیه کنید.

اگر لکه قرمز نتیجه عفونت باکتریایی باشد، پزشک ممکن است قطره چشم آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر رنگ لکه قرمز چشم از قرمز به زرد یا نارنجی تغییر رنگ دهد، نباید نگران شوید. این علامت آن است که خونریزی در حال بهبود است. در حقیقت لکه خون در چشم مانند کبودی پوست، ممکن است به مرور زمان و به آرامی محو شود.

درمان های رتینوپاتی دیابتی شامل موارد زیر است:

- داروهای تزریقی برای کاهش تورم

- عمل جراحی لیزر شبکیه چشم برای بستن رگ های خونی

- جراحی که شامل از بین بردن ژل زجاجیه و خون از پشت چشم است.

درمانهای خانگی لکه خون در چشم

لکه خون در چشم معمولاً با گذشت زمان بدون معالجه پزشکی بهبود می یابد. با این حال، مردم می توانند از این درمان های خانگی برای رفع علائم ناراحت کننده و افزایش سرعت بهبود استفاده کنند:

- استفاده از یک کمپرس گرم برای کاهش تحریک

- استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم

- در این حالت که چشم دچار مشکل شده است برای بهبود سریع تر و وخیم تر نساختن اوضاع از استفاده از لنزهای تماسی پرهیز کنید.

- استفاده از اشک مصنوعی برای تسکین خارش و کاهش خشکی

- از مالیدن چشم خودداری کنید.

در مورد مشکل لکه خون در چشم چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر آسیب دیدگی باعث ایجاد لکه قرمز طولانی مدت در چشم شود و یا فرد سابقه فشار خون بالا یا اختلالات خونریزی باشد، افراد باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند. در حالت کلی در صورت تجربه موارد زیر در مورد لکه خون در چشم، افراد باید به پزشک معالج مراجعه نمایند:

- احساس درد در چشم آسیب دیده

- سردرد

- ترشح از چشم

- خونریزی در هر دو چشم

- تغییر در بینایی

- خونریزی در لثه ها خونریزی همزمان با ایجاد لکه خون در چشم

- ایجاد کبودی در اطراف چشم

- خونریزی زیر انسداد چند منظوره

وجود خونریزی های متعدد ممکن است یک مشکل اساسی پزشکی مانند آمیلوئیدوز ملتحمه را نشان دهد.

آمیلوئیدوز ملتحمه : آمیلوئیدوز ملتحمه یک اختلال نادر چشم است که باعث ایجاد ضایعات صورتی یا زرد روی چشم یا داخل پلک می شود. این مشکل وقتی رخ می دهد که تجمع پروتئین در اندام ها و سایر بافت ها مشاهده شود. آمیلوئیدوز ملتحمه به طور معمول در داخل چشم باقی می ماند و سایر اندام ها یا بافت ها را درگیر نمی کند.

نتیجه گیری

لکه خون در چشم اگرچه ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما ممکن است لکه قرمز روی چشم خونریزی زیر مفصل باشد. به طور معمول، مشکل لکه خون در چشم نیازی به معالجه پزشکی ندارد و بر روی دید فرد تأثیر نمی گذارد. در صورت احساس درد، اختلال در بینایی یا ترشحات از چشم که لکه قرمز روی آن تأثیر می گذارد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

رتینوپاتی دیابتی نیز ممکن است باعث ایجاد لکه خون در چشم شود. افرادی که دیابت دارند می توانند در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی، مانند حس وجود جسم شناور یا تار شدن دید، به پزشک مراجعه نمایند.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲