مقالات

پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2248 بازدید

پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران از جدی‌ترین مسائل حاد چشمی است که در صورت عدم تشخیص و درمان فوری به مشکلات جبران‌ناپذیری می‌انجامد. برای شرح مشکل پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران باید ابتدا به جزئیات پرداخته و هرکدام از این اصطلاحات پزشکی را تعریف نمائیم.

جدا شدگی و یا پارگی شبکیه چشم چگونه اتفاق می‌افتد؟

شبکیه چشم از داخلی‌ترین بخش چشم تشکیل شده که از ویژگی‌های اساسی آن باید حساسیت زیاد به نور را نام برد. این بخش از چشم با انجام وظایف خود باعث بینایی فرد می‌گردد. از این رو، جدا شدگی و یا پارگی شبکیه چشم احتمال دارد به کاهش سطح بینایی فرد منجر گردد.

جدا شدگی شبکیه و یا پارگی شبکیه چشم به واقعه‌ای حول منفصل شدن لایه‌های عصبی از لایه‌های رنگدانه این نواحی اطلاق می‌گردد.

مگس پران

شرحی بر عارضه مگس پران

از طرفی دیگر، مگس پران یکی از اتفاقات کاملا ناخوشایندِ بیمار است که به صورت سایه‌های مزاحم دیده می‌شود. این سایه‌های مزاحم به طور معمول به حالت مگس، ذرات غبار، مو و ریشه درخت پدیدار می‌شود. دیدن این سایه‌ها روی دیوار و سطوح صاف یا حین مطالعه بیشتر متداول‌تر هستند.

اگرچه مگس پران عارضه‌ای شایع به شمار رفته اما اتفاق افتادن آن ممکن است بر اثر دلایل گوناگون نظیر چسبندگی و ضخامت رشته‌های زجاجیه، تجمع سلول‌های التهابی در ناحیه زجاجیه و همچنین خونریزی داخلی چشم باشد.

نمی‌توان گفت مگس پران عارضه‌ای خطرناک است. بیشتر افراد حداقل چندباری دچار این مشکل شده‌اند. با این حال، اکثر اشخاص بالای 60 به طور مداوم درگیر سایه‌های مزاحم مگس پران هستند. علاوه بر این، افراد نزدیک بین و اشخاص دارای سابقه جراحی‌ (بالاخص آب مروارید) و التهاب درون چشمی در معرض ابتلا به چنین عارضه‌ای هستند. این در حالی است که برخی بیماری‌ها نظیر فشار خون و دیابت منجر به عارضه مگس پران نیز می‌شود.

اگر بخواهیم به موارد منجر شده به عارضه مگس پران اشاره کنیم ضربه سخت، پرش شدید و شیرجه محکم در آب از این قبیل حالات هستند.

تنها در صورتی که مگس پران با جرقه‌های نور همراه باشد، باید حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص شبکیه چشم مراجعه کرد.

پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران چشم

آیا مگس پران نشانه پارگی شبکیه است؟

اگر بخواهیم پارگی شبکیه و ارتباط آن با مگس پران را زیر ذره‌بین بگذاریم، باید بگوییم مگس پران جزئی از نشانه‌های‌ پارگی پرده شبکیه نیز می‌باشد. به خصوص اگر ناحیه شبکیه چشم دچار سوراخ و یا حفره شده باشد، مگس پران بیشتر خودنمایی می‌کند. این مسئله به مرور زمان به پارگی پرده چشم می‌انجامد. بنابراین، افرادی که به تازگی دچار مگس پران شده‌اند بهتر است با مراجعه به پزشک متوجه وجود سوراخ و یا حفره در ناحیه شبکیه چشم بشوند.

لازم به ذکر است وجود جرقه نوری، پرده و یا سایه در مقابل چشم، تغییر شکل و موج‌دار شدن اشیاء و کاهش بینایی ناگهانی از نشانه‌های دیگر پارگی شبکیه به شمار می‌روند.

آیا مگس پران منجر به پارگی شبکیه می‌شود؟

همانطور که گفته شد، مگس پران به طور کلی خطرناک نیست اما هنگامی که پای جرقه نور به میان بیاید ممکن است باعث جدا شدگی و یا پارگی شبکیه چشم شود. از آنجا که جرقه نوری ناشی از کشش شبکیه است، احتمال پاره شدن پرده آن وجود دارد.

درمان پارگی شبکیه و مگس پران

مگس پران عارضه‌ای است که به مرور زمان از بین می‌رود اما در صورت طولانی شدن به وسیله لیزر شبکیه و معالجه شبکیه آن را درمان می‌کنند.

این در حالی است که پارگی شبکیه بنا به میزان آسیب ممکن است طی انجام لیزر یا انجماد، با استفاده از گاز، ویترکتومی و یا باکل اسکلر درمان شود.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲