مقالات

3311 بازدید

پیر چشمی

پیر چشمی

با گذشت زمان و بالا رفتن سن ، کم کم چشم نیز مثل سایر اعضای بدن توان قبلی خود را از دست می دهد و شفافیت دید کاهش می یابد . در پیر چشمی عدسی چشم به تدریج انعطاف پذیری خود را از دست داده و تمرکز کردن روی اشیای نزدیک مانند کلمات نوشته شده و مطالعه کتاب سخت می گردد و گاهی سر درد و خستگی را به دنبال دارد.

پیر چشمی یا Presbyopia و افت ناگهانی دید در افراد بالای چهل سال احساس ناخوشایند ایجاد می کند و در زندگی آنان تاثیر گذار است و گاهی سر درد و خستگی چشم را به دنبال دارد.این عارضه در زنان بیشتر مشاهده می شود.

علائم و علت پیر چشمی

مهمترین دلیل علمی که برای پیرچشمی تعریف شده است سخت شدن پوسته عدسی و کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی است که این دو عامل منجر به ایجاد ناتوانی در انعطاف پذیری و تطابق طبیعی چشم می شوند.

مهمترین علائم پیر چشمی کاهش بینایی نزدیک می باشد. وقتی فرد نمی تواند اشیا نزدیک را ببنید برای دیدن آن ها بیشتر تلاش می ند و این تلاش موجب خستگی چشم ، سردرد ، بخصوص در ناحیه پشت سر ، اشک ریزش ، سوزش چشم ودر نهایت درد چشم می شود.

افراد مبتلا به پیر چشمی در هنگام مطالعه نیاز به نور مستقیم دارند و گاهی احساس سر گیجه و سر درد می کنند.

تفاوت پیر چشمی و دور بینی

دوربینی ممکن است در بدو تولد همراه نوزاد باشد و یا در سنین متفاوت اتفاق بیفتد و علت آن انحنای قرنیه چشم است اما پیر چشمی در افراد بالای 50 سال مشاهده می شود و علت آن سفت شدن عدسی چشم است . معمولا به دلیل شباهت هایی که در علائم این دو عارضه وجود دارد ، اشتباه گرفته می شوند . چشم پزشک با معاینه چشم شما می تواند تشخیص دهد.

درمان پیر چشمی

درمان پیر چشمی

چندین درمان است که دید بیمار را بهبود می بخشد که شامل عینک، لنزهای تماسی و جراحی انکساری می باشد.در صورتی که معاینات قبل از عمل از نظر سلامت چشم، فشار چشم، شبکیه و خشکی چشم بررسی شده باشد و مشکل خاصی وجود نداشته باشد از روش اصلاح قرنیه توسط لیزر استفاده می شود. هرکدام از این روش‌ها مزایا و مشکلاتی دارد.

پیشگیری از پیر چشمی اجتناب ناپذیر است بنابراین گر کمتر از 40 سال دارید و در خواندن دچار مشکل شده اید بلا فاصله به چشم پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق آن مشخص گردد. مصرف سیگار در بروز زودرس بیماری پیرچشمی موثر است.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲