مقالات

رتینوپاتی نارسی نوزادان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2157 بازدید

رتینوپاتی نارسی نوزادان

رتینوپاتی نوزادان نارس از جمله بیماری های عروقی شبکیه چشم است که در نوزادانی که زود هنگام به دنیا آمده اند مشاهده می شود. رتینوپاتی نارسی نوزادان در صورت عدم پیشگیری و درمان ممکن است موجب جداشدگی شبکیه یا حتی کوری شود.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است و نگرانی وجود ندارد. اگر این بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود و روند درمان آغاز شود هزینه کمتری را نیز برای خانواده ها به همراه دارد ، اما در صورتی که  به موقع درمان شروع نشود ، پاسخ به درمان سخت  و گاها غیر ممکن است و نوزاد بینایی خود را به دست نمی آورد و هزینه ها نیز افزایش می یابد.

رتینوپاتی نارسی نوزادان

کلیه نوزادان با سن حاملگی کمتر از 30 هفته و با وزن تولد کمتر از 1500 گرم باید از نظر رتینوپاتی نارسی معاینه شوند. این معاینه باید توسط فوق تخصص شبکیه انجام شود. در کودکان نارس رشد و تکامل عروق خونی شبکیه دچار اشکال بوده و عروق خونی غیر طبیعی شروع به رشد می کنند.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

غربالگری رتینوپاتی نارسی را جدی بگیرید

در جدول زیر  سن نوزاد در اولین معاینه به هفته نشان داده شده است . سن داخل رحمی و پس از تولد ، هر دو مبنا قرار گرفته است تا نوزاد قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته با کمترین تعداد معاینه از نظر رتینوپاتی نارسی معاینه گردد. پس از اولین معاینه ، زمان معاینات بعدی با توجه به یافته های معاینه اول توسط متخصص مشخص می شود.

غربالگری رتینوپاتی نارسی

روش های درمان رتینوپاتی نارسی

در گذشته برای درمان شبکیه نوزادان نارس  از روش کرایوتراپی استفاده می کردند که در آن قسمت هایی از شبکیه منجمد می شد . رایج ترین روش درمانی این بیماری استفاده از لیزر است . با لیزر شبکیه از ایجاد عروق جدید و اضافی جلوگیری می شود . اما امروزه از روش جدیدتری که تاثیر بیشتری نیز دارد استفاده می شود. این روش تزریق داخل چشمی دارو های مانند تزریق آواستین یا ایلیا است. استفاده از این روش در مراحل اولیه بیماری گاها موجب می شود که نوزاد به درمانهای دیگر مانند لیزر نیازی نداشته باشد . تنها نکته استفاده این روش این است که مراحل پیگیری بیمار افزایش می یابد و ممکن است تا 1 سالگی نیز نوزاد مرتب مورد معاینه قرار گیرد.

والدین حتما بینایی سنجی نوزادان نارس خود را جدی گرفته و به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند . معاینه شبکیه نوزادان نارس  از عوارض خطرناک این بیماری جلوگیری می کند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲