انواع بیماری بلفاریت ، علائم و روش های درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

بلفاریت نوعی از بیماری‌های چشمی است که بسیاری از شما حتما یکبار درطول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اید. دراین بیماری پلک فرد دچار تورم می‌شود و سبب  قرمزی بیش ازاندازه چشم خواهدشد. درمان این بیماری بسیارسخت است و ممکن است به همین راحتی از پس درمان آن برنیایید. این بیماری برای شما آسیب دائمی را به همراه نخواهدداشت و تنها درهمان ناراحتی چشمی خلاصه می‌شود.

بلفاریت

بلفاریت چیست؟

همان طور که اشاره شد ، بلفاریت نوعی بیماری چشمی است که ممکن است ناشی از عفونت‌های میکروبی و مشکلات پوستی باشد.  زمانی که غددریز موجود در لبه پلک به صورت طبیعی کارهای خود را انجام ندهد، باکتری‌های بسیارزیادی در لبه پلک رشد می‌کنند. رشد این باکتری‌ها سبب بروز بیماری بلفاریت می‌شود که درمان بسیارسختی دارد.

دقت داشته باشید افتادگی پلک با بیماری بلفاریت متفاوت است،  برای این که بتوانید این بیماری را به خوبی تشخیص دهید لازم است علائم مربوط به آن را به خوبی بدانید. درادامه علائم این بیماری را موردبررسی قرارمی‌دهیم.

• سرخ شدن چشم
  • نمناک شدن چشم ها
  • احساس شن دارشدن چشم و سوزش در ناحیه
  • خارش بخش آسیب دیده
  • ایجادحس روغنی بودن در پلک
  • پوسته پوسته شدن چشم
  • چسبناک شدن پلک
  • حساسیت چشم نسبت به نور
  • رشد غیرواقعی پلک
  • از دست دادن مژه
  • تاری دید
  • بروز زخم های کوچک روی پلک
  • خشک شدن چشم
  • به هم چسبیدن پلک به دلیل ترشحات اضافی

انواع بیماری بلفاریت

بیماری بلفاریت به دوصورت متفاوت ظهور پیدامی‌کند. این دومورد را درادامه بررسی می‌کنیم.

بلفاریت قدامی

دراین نوع بیماری دیواره جلویی و خارجی پلک دچار مشکل می‌شود. علت اصلی این بیماری بیماری عفونی و یا باکتریایی است.

بلفاریت خلفی

دراین نوع بلفاریت بخش داخلی و نمناک چشم دچار مشکل می‌شود.  این بیماری دراثر اختلال در غددچربی موجود در پلک ایجاد نمی‌شود. این غدد وظیفه نرم کردن چشم‌ها را برعهده دارد و بروز اختلال در آن می‌تواند مشکلاتی را برای چشم ایجادکند.

عوارض بلفاریت

کسی که دچار بیماری بلفاریت می‌شود، ممکن عوارض بسیارزیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

• مشکلات مژه:  بیماری بلفاریت می‌تواند سبب بروز رشدغیرنرمال مژه و ریزش مژ‌ه‌ها شود.
  • مشکلات پوستی پلک چشم: بلفاریت سبب بروز لکه دارشدن روی پوست پلک بیمار می‌شود. حتی این بیماری می‌تواند سبب چرخش لبه پلک به داخل و یا خارج چشم شود.
  • اشک ریزی ویا خشک شدن بیش ازاندازه چشم: بلفاریت در بعضی از افراد سبب خشکی چشم می‌شود و اما در برخی دیگر به دلیل ترشحات اضافی چشم سبب اشک ریزی خواهدشد.
  • سختی استفاده از لنزها: زمانی که دچار این بیماری می‌شوید، به سختی می‌توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید.
  • گل مژه: گل مژه نوعی از عفونت چشمی است در نزدیکی پایه پلک وجود دارد، بدین ترتیب یک توده بسیاردردناک در کنار چشم فرد ظاهر می‌شود. گل مژه می‌تواند چشم شما را دچار ناراحتی اندکی کند.
  • شالازیون:زمانی که یکی ازغدد روغنی چشم مسدود می‌شود، شالازیون بروز پیدا می‌کند.درصورت این که این مشکل به وابسته باکتری‌ها بروز پیداکند، مسلما سبب سرخی و ورم پلک خواهدشد. شالازیون در بخش داخلی چشم ظاهر می‌شود و این تفاوت بیماری باسایر نمونه‌های دیگر است.
  • چشم صورتی مزمن:  بلفاریت می‌تواند سبب بروز ورم در پلک شود.
  • آسیب به قرنیه: تحریک چشم و التهابات مداوم در بخش‌های مختلف می‌تواند سبب آسیب به قرینه شود. به دلیل کم بودن اشک در چشم ممکن است آسیب بیشتری به چشم واردشود.

درمان بلفاریت

راه‌های پیشگیری و درمان خانگی بلفاریت

بلفاریت در طولانی مدت می‌تواند مشکلات بسیارزیادی را برای فرد به همراه داشته باشد. به همین دلیل نیز باید برای درمان خانگی آن نیز موارد بسیارزیادی را رعایت کنید. درادامه برخی از این نکات را بررسی می‌کنیم.

روزانه چشم هایتان را به خوبی تمیز کنید

اگر شما مبتلا به بلفاریت هستید، باید روزانه چشم‌های خود را به خوبی تمیز کنید. درادامه برخی از دستورات این کار را برای شما بازگو می‌کنیم.

• برای بهترشدن چشم‌ها می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید کمپرس آب گرم را به مدت چند دقیقه روی چشم خود قراردهید. بدین ترتیب توده‌های موجود در پلک از بین خواهندرفت.
  • بدین ترتیب می‌توانید یک پارچه مرطوب را در آب گرم بخیسانید و سپس آن را درچند قطره شامپو بچه قراردهید. این ترکیب برای تمیزکردن پلک و چشم بسیارکاربردی است، بدین ترتیب می‌توانید به راحتی پوسته‌های جمع شده در چشم را به کلی از بین ببرید.
  • دقت کنید تمیزکردن مژه ها بهترین نکته برای درمان این بیماری است. پس سعی کنید هرروز چندبار پایه مژه را باکمک یک دستمال مرطوب به خوبی تمیز کنید. این کار از آسیب به قرینه تاحدبسیارزیادی جلوگیری می‌کند. هم چنین می‌توانید برای تمیزکردن چشم خود از پمادهای آنتی بیوتیک نیز استفاده کنید. البته باید این کار را باید زیرنظر پزشک انجام دهید.
  • پلک خود را باکمک آب گرم بشویید و سپس نیز باکمک یک حوله خشک کنید.
  • دقت کنید اگر به این بیماری دچار می‌شوید، بهتراست از موادآرایشی استفاده نکنید.این مواد می‌تواند سبب بروز آلرژی پوستی شود.
  • اگر پلک شما دچار خارش شده است، از مالیدن آن خودداری کنید. این کار می‌تواند سبب گسترش عفونت در چشمتان شود. برای درمان خارش می‌توانید از یک عدد سیب زمینی استفاده کنید.

چشم هایتان را چرب کنید

معمولا چشم هایتان در هنگام بلفاریت خشک خواهندشد و اما شما می‌توانید با کمک اشک مصنوعی چشم هایتان را نرمتر کنید. هم چنین می‌توانید برای چری کردن چشم‌ها از قطره‌های چشمی استفاده کنید.

شوره‌ها را کنترل کنید

دقت کنید اگر سرشما شوره دارد، بهتراست برای درمان آن اقدام کنید. زیرا شوره می‌تواند سبب تقویت این بیماری شود. شما می‌توانید برای درمان شوره از شامپوی درمان شوره استفاده کنید.

بلفاریت نوعی بیماری عفونی چشمی است که شما می‌توانید با مراقبت طول درمان خود را کوتاه تر کنید. این بیماری سبب دردناک ترشدن چشم می‌شود و درصورت عدم رعایت موارد بهداشتی می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد