حساسیت چشم ، علت ها و علائم و درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

عوامل زیادی می توانند منجر به حساسیت چشم ها شوند و با وجود راه های درمان حساسیت چشم، علائم این عارضه اغلب ناخوشایند است. معمولاً حساسیت چشم نشان دهندۀ مشکل اساسی در سیستم بینایی فرد نیست، ولی توصیۀ ما این است که درصورت تداوم حساسیت چشمهایتان و برای دریافت راه های درمان حساسیت چشم، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مهم ترین حساسیت چشم

از میان انواع مختلف حساسیت چشم، ما در اینجا به مهم ترین و شایع ترین آن ها اشاره می کنیم، علائم و علت های ایجادشان را بیان می کنیم و شما را با راه های درمان حساسیت چشم نیز آشنا خواهیم کرد.

آلرژی و خشکی چشم

اگر در فواصل معینی از سال چشمان شما قرمز و دردناک شده یا دچار خارش و خروج اشک می شود، ممکن است علائم واکنش آلرژیک بدن شما به عاملی حساسیت زا در محیط یا عامل خارجی دیگری باشد که برایتان حساسیت چشم ایجاد کرده است. راه های درمان حساسیت چشم ساده است، ولی ابتدا بهتر است با علت ایجاد حساسیت چشم و علائم آن آشنا شویم. آلرژی ها درواقع واکنش بیش از اندازۀ سیستم ایمنی بدن به یک یا چند عامل تحریک کنندۀ خارجی است.

علائم وعلت ایجاد آلرژی چشم

• تورم پلک ها
  • حساس شدن به نور
  • عطسه و آبریزش بینی
  • خارش چشم ها

محرک هایی که اغلب موجب ایجاد حساسیت چشم و آلرژی می شود معمولاً گرده های موجود در هوا، حیوانات خانگی، گردوغبار، بعضی از انواع مواد آرایشی، عطرها، لنزهای چشم و بعضی مواد شیمیایی است که از اولین راه های درمان حساسیت چشم اجتناب از این عوامل محرک است.

از دیگر عوامل و علت های مشهور ایجادکنندۀ آلرژی حساسیت چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• واکنش بدن به برخی از قطره های مخصوص چشم ازجمله اشک مصنوعی، که برای درمان خشکی چشم ها استفاده می شود و حاوی مواد نگهدارنده است.
  • آلرژی های غذایی و واکنش آلرژیک به نیش حشراتی مثل زنبور عسل نیز موجب حساسیت چشم می شود و راه های درمان حساسیت چشم در این موارد ویژه است.

درمان حساسیت چشم

راه های درمان حساسیت چشم و آلرژی

بهترین راه، دوری کردن از آلرژن ها و محرک های ایجادکنندۀ حساسیت چشم است.

اگر عامل ایجادکنندۀ حساسیت چشم شما لنزهای مخصوص بوده است، یکی از راه های درمان حساسیت چشم در این مورد این است که در فصل هایی که به طور معمول حساسیت ها بیشتر است، به جای لنز از عینک استفاده کنید. همچنین عینک های فتوکرومیک هم می تواند حساسیت چشم به نور را کاهش دهد و به محافظت از چشم شما در مقابل آلرژن ها کمک کند.

قطره های مخصوص حساسیت چشم هم در داروخانه ها موجود است که اغلب بدون نسخه از داروخانه ها قابل دریافت است و یکی از راه های درمان حساسیت چشم است که قرمزی چشم و خارش آن را تسکین خواهد داد. البته اگر آلرژی شما نسبتاً شدید است، بهتر است قطره های مخصوص را زیر نظر پزشک متخصص استفاده کنید.

حساسیت به باد و پیگمنت ها

گاهی اوقات ممکن است عامل ایجاد حساسیت چشم باد باشد و معمولاً برای افرادی اتفاق می افتد که مجبور باشند ساعات زیادی را خارج از منزل و در هوای آزاد بگذرانند.

علائم و راه های درمان حساسیت به باد

• خشکی چشم
  • سوزش چشم

برای درمان این حساسیت استفاده از عینک های مخصوص و محافظ چشم و استفاده کردن از قطره های چربی چشم برای جلوگیری از افزایش میزان حساسیت چشم و خشکی و سوزش آن توصیه می شود.

حساسیت به نور یا فتوفوبی

در بعضی از افراد حساسیت چشم غیرطبیعی و بیش از اندازه به نور وجود دارد که به آن ترس از نور هم گفته می شود. این افراد چه به نور طبیعی خورشید و چه به نورهای مصنوعی حساسیت چشم نشان می دهند و حتی ممکن است درد چشم را نیز تجربه کنند. جالب است بدانید که حساسیت به نور نشانۀ وجود بیماری های دیگری مثل سردردهای میگرنی، خشکی چشم یا وجود تورم و عفونت چشم است و یکی از اصلی ترین راه های درمان حساسیت چشم به نور این است که عامل اصلی ایجادکنندۀ آن را درمان کنیم.

علت ایجاد و راه های درمان حساسیت چشم به نور

میگرن مهم ترین و شایع ترین علت حساسیت به نور است. 80 درصد افرادی که این حساسیت را تجربه می کنند، سردردهای میگرنی نیز دارند. این افراد حتی وقتی که سردرد نداشته باشند نیز به نور حساس هستند. بنابراین یکی از راه های درمان حساسیت چشم به نور، درمان کامل میگرن و کنترل آن تحت نظر پزشک است.

انواع دیگر سردردها نیز می توانند موجب بروز حساسیت چشم ها بشوند. چند حالت مغزی مثل مننژیت (تورم پوشش های محافظ مغز و نخاع)، رسیدن آسیب جدی به مغز و وجود داشتن تومورهایی در داخل غدۀ هیپوفیز.

از آن جایی که علت ایجاد این حساسیت چشم معمولاً عاملی به جز نور است، بهتر است فرد ابتدا به پزشک مراجعه کند، و بعد از تشخیص عامل اصلی، نسبت به درمان آن اقدام کند.