مقالات

درمان ناخنک چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3572 بازدید

ناخنک چشم

ناخنک چشم (pterygium) نوعی برجستگی بلند و پهن شکل بر روی چشم است. این بافت صورتی و گوشتی است و چشم شما را می پوشاند. ناخنک چشم، از گوشه چشم، سمت بینی شروع، و به سمت قرنیه حرکت می کند. این بیماری می تواند بینایی را مختل کند و گاهی خطرناک باشد. درمان ناخنک چشم بایستی تحت نظر پزشک متخصص باشد. در این مقاله سعی بر آن داریم که علل ایجاد ناخنک چشم، عوارض آن و روش های درمان ناخنک چشم را بررسی کنیم.

علل ایجاد ناخنک چشم

قرار گرفتن در برابر نور آفتاب برای ساعت های طولانی می تواند باعث ناخنک چشم شود. مخصوصا زمانی که در آب هستید؛ چراکه آب اشعه UV مضر خورشید را منعکس می کند. گرچه ظاهر این بیماری شبیه سلول های سرطانی است و ترسناک است، اما سرطان نمی باشد. این بافت ممکن است در طول زندگی شما به آرامی رشد پیدا کند، یا بعد از مدتی متوقف شود. در موارد شدید گاهی می تواند باعث آزار و تاری دید شود.

علائم ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم معمولا نشانه و علائمی ندارد و در لحظه ظاهر می شود و خود را نشان می دهد. با این حال ممکن است چشم شما علائم زیر را نیز داشته باشد.

  • سوزش
  • حس می کنید چیزی درون چشم شماست.
  • خارش
  • قرمزی چشم
  • قبل از ظاهر شدن ممکن است یک لکه زرد یا برآمدگی روی ملتحمه چشم خود مشاهده کنید که در صورت تحریک قرمز می شود.

درمان ناخنک چشم

درمان ناخنک چشم به چه صورت است؟

اگر حس می کنید نیاز به درمان ناخنک چشم دارید، به چشم پزشک مراجعه نمایید. پزشک به وسیله میکروسکوپ مخصوصی که دارد ابتدا باید بیماری شما را تشخیص دهد. اگر علائم شما خفیف باشد، به درمان نیازی نخواهید داشت. اگر چشم شما قرمز و تحریک موقتی دارد، پزشک به روش های زیر درمان ناخنک چشم شما را انجام خواهد داد.

آیا درمان ناخنک چشم شامل عمل جراحی می شود؟

ناخنک چشم  گاهی نیاز به عمل های جراحی سرپایی دارد. مخصوصا زمانی که باعث آزار و اذیت شما شود، یا بینایی شما را مختل کند یا از نظر زیبایی مورد پسند شما نباشد. البته ذکر این نکته لازم است که مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عوارضی نیز با خود به همراه داشته باشد.

  • بازگشت تهاجمی ناخنک چشم در آینده
  • زخم

بیشتر پزشک ها تنها در صورتی عمل جراحی را پیشنهاد می کنند که:

  • سایر روش های درمان ناموفق بوده باشند.
  • بینایی شما در معرض خطر باشد.

انواع روش های جراحی و درمان ناخنک چشم

یک نوع روش جراحی به این صورت است که از بافت ملتحمه چشم شما برای پوشش آن قسمت که ضایعه از آن برداشته می شود استفاده می شود. بافت پیوندی بر ناحیه آسیب دیده چسبانده و بخیه زده می شود. در نوع دیگر از روش درمان ناخنک چشم از دارو هایی به نام میتومایسین C برای جلوگیری تشکیل بافت زاید درون چشم می شود.

اجرای این روش های معمولا 30 الی 45 دقیقه طول می کشد. احتمالا تا دو روز لکه ای در چشم شما مشاهده می شود. اما نگران نباشید پس از طی چند روز می توانید به کار و فعالیت های خود بپردازید.

در طول درمان ناخنک چشم برای چندین هفته، برای شما قطره های چشم تجویز خواهد شد. این قطره ها التهاب چشم شما را کاهش می دهد و احتمال ایجاد ضایعه جدید را کمتر می کند. ممکن است استفاده از این دارو ها کمی آزار دهنده باشد، اما احتمال بازگشت ناخنک چشم را کاهش می دهند.

اگر عمل ناخنک چشم داشته اید، در سال اول بعد از عمل جراحی خود بسیار و با دقت مراقب چشم خود باشید. چراکه اغلب بازگشت های ناخنک چشم ظرف 12 ماه اول بعد از عمل جراحی رخ می دهد. در این مدت حتما در فضای خارج از منزل از عینک های آفتابی استفاده نمایید.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲