مقالات

رتینوپاتی دیابتی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2530 بازدید

افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 و 2 ، در معرض خطر ابتلا به بیماری رتینوپاتی دیابتی هستند. سوال این است : رتینوپاتی دیابتی چیست ؟ این بیماری با علائمی شروع می شود و اگر به موقع درمان نشود ممکن است باعث نابینایی در فرد شود. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید به صورت سالیانه به معاینه چشم بروند تا در صورت ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، سریع روند درمان را شروع نمایند. در این مقاله با همه چیز درباره رتینوپاتی دیابتی آشنا می شوید.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی 

بیماری رتینوپاتی دیابتی با تغییراتی که در عروق خونی شبکیه به وجود می آورد، آغاز می شود. سپس رتینوپاتی دیابتی، عروق شبکیه چشم را متورم می کند و مایعی از آن خارج می شود که این مایع در برخی موارد می تواند خون باشد. شبکیه چشم یک لایه عصبی است که در پشت چشم قرار گرفته است و تمام تصاویر را به مغز می فرستد.

 همچنین بیماری رتینوپاتی می تواند باعث رشد شاخه های عروقی و کلاف مانند در شبکیه چشم شود که همین امر باعث آسیب زدن به شبکیه می شود. در این حالت شبکیه تصاویر تار و نامفهومی را به مغز می فرستد و همین باعث تاری دید و نابینایی در چشم می شود.

 افرادی که سابقه بیشتری در ابتلا به بیماری دیابت دارند، بیشتر در معرض ابتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند. در واقع می توان گفت که 80 درصد از افرادی که حداقل 15 سال به بیماری دیابت مبتلا بوده اند، به بیماری رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستند. همچنین بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که جوان هستند، بیشتر به رتینوپاتی دیابتی مبتلا می شوند. این بیماری معمولا هر دو چشم را درگیر می کند.

علائم رتینوپاتی دیابتی

علائم رتینوپاتی دیابتی

این بیماری علائم خاصی ندارد و شما نباید انتظار علائمی مانند درد و غیره را داشته باشید. تورم و تاری دید در این بیماری کم کم به وجود می آید. اما معمولا  خونریزی که در اثر رتینوپاتی دیابتی در چشم ایجاد می شود، باعث ایجاد لکه هایی در چشم و تاری دید می شود که بعنوان یکی از علائم رتینوپاتی دیابتی می توان به آن اشاره کرد. 

برای مبتلایان به بیماری دیابت ضروری است که حداقل سالی یکبار به چشم پزشک مراجعه نمایند تا پزشک معالج این بیماری را تشخیص داده و زودتر درمان را شروع نماید. علائم رتینوپاتی دیابتی در خانم های باردار مبتلا به دیابت نیز بسیار شایع است و این دسته از افراد نیز بهتر است به چشم پزشک مراجعه نمایند.

هنگام معاینه، پزشک معالج با ریختن قطره در چشم باعث می شود مردمک چشم باز شده و پزشک به دنبال علائمی مانند خونریزی در زجاجیه چشم، آب مروارید، تورم و خونریزی در شبکیه، وجود رگ های خونی، جدا شدن شبکیه چشم و زخم ، می گردد.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

انواع بیماری رتینوپاتی دیابتی

این بیماری به دو نوع رتینوپاتی زمینه ای و رتینوپاتی پرولیفراتیو تقسیم می شود.

رتینوپاتی زمینه ای مرحله اولیه بیماری رتینوپاتی است. در این مرحله عروق شبکیه چشم آسیب می بیند و مایع یا خون از آن ترشح می شود و همین مایع باعث تورم در شبکیه می شود. این مرحله تاثیری بر بینایی ندارد و یک عامل هشدار دهنده به بیمار است که با درمان بیماری در این مرحله می توان از صدمات جبران ناپذیر بعدی این بیماری به چشم جلوگیری نمود. البته در برخی از بیماران در این مرحله ممکن است در خواندن یا دیدن اشیا از نزدیک، مشکلاتی بوجود آید.

 رتینوپاتی پرولیفراتیو مرحله بعدی بیماری است که در این مرحله رگ های خونی بر روی شبکیه رشد می کنند. این رگ های خونی به بافتی سفت تبدیل می شود و شبکیه را از قسمت پشت چشم جدا کرده و همین امر باعث تاری در دید و نابینایی می شود.

عوارض رتینوپاتی دیابتی

بیماری رتینوپاتی دیابتی همانگونه که گفته شد باعث ایجاد مشکلاتی در چشم می شود. عوارض رتینوپاتی دیابتی در چشم عبارتند از:

  • خونریزی در زجاجیه چشم: زجاجیه در قسمت وسط چشم قرار دارد و مانند یک ژله این قسمت را پر کرده است. رگ های خونی که بوسیله رتینوپاتی در چشم ایجاد می شود، باعث خونریزی در زجاجیه چشم می شود. این خونریزی در زجاجیه باعث نابینایی یا تاری در دید نمی شود مگر اینکه شبکیه چشم آسیب دیده باشد. اما در صورتی که خونریزی شدید باشد ممکن است در دید مشکلاتی بوجود آید. در بسیاری از موارد که این خونریزی کم باشد، پس از گذشت چند هفته از  چشم پاک می شود.
  • جداشدن شبکیه چشم: جدا شدن شبکیه چشم همانگونه که گفته شد در مرحله رتینوپاتی پرولیفراتیو بوجود می آید و باعث تاری و نابینایی می شود.
  • گلوکوم: رگ های خونی که در اثر این بیماری در شبکیه چشم رشد کرده اند، باعث می شوند که مایعات چشم به صورت طبیعی نتوانند خارج شوند و به چشم فشار بیاورند. همین امر باعث ایجاد گلوکوم یا آب سیاه می شود. این فشار به عصب بینایی که تصاویر را به مغز می برد، آسیب می زند و باعث تاری در دید و نابینایی می شود.
  • نابینایی: در مراحل پایانی این بیماری منجر به نابینایی می شود.

درمان رتینوپاتی دیابتی

روش های درمان رتینوپاتی دیابتی

بعد از تشخیص این بیماری ابتدا سن، میزان صدمه به شبکیه، نوع زندگی و سابقه پزشکی بیمار، توسط پزشک بررسی شده و یکی از روش های درمان رتینوپاتی دیابتی که در ذیل آمده است، استفاده می شود.

  • درمان با لیزر: در این روش اشعه لیزر بر روی قسمت صدمه دیده شبکیه تابیده می شود و همین امر باعث بسته شدن رگ های خونی که باعث نشت مایع شده اند، می شود و تورم در شبکیه نیز کم می شود. این روش معمولا در مطب و به صورت سرپایی انجام می شود. 
  • کرایوتراپی: اگر خونریزی در زجاجیه بوجود آید تا زمانی که این خونریزی جذب نشده، نمی توان عمل لیزر را انجام داد. کرایوتراپی که نام دیگر آن یخ زدن شبکیه است، به کوچک شدن رگ های خونی کمک می کند.
  • ویترکتیومی: زمانی که رتینوپاتی دیابتی یه مرحله خیلی شدید میرسد و زجاجیه از خون پر می شود، در این مرحله پزشک عمل ویترکتیومی یا برداشتن زجاجیه را انجام می دهد و به جای زجاجیه ، مایعی شفاف قرار می دهد که این عمل در 70 درصد بیماران باعث بهبود و بازگشت بینایی می شود.
  • ترمیم شبکیه: زمانی که شبکیه چشم بافت خود را از دست می دهد و شبکیه از چشم جدا می شود، بسرعت باید عمل ترمیم شبکیه  را انجام داد. طی این عمل شبکیه به چشم چسبانده می شود.


برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲