مقالات

لنز طبی | انواع لنز های طبی و نحوه استفاده آنها

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
1561 بازدید

لنز های طبی

لنزهای طبی از جمله محصولاتی می باشد که در طیف وسیعی توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات به علل گوناگون نظیر جراحی بینی، برخورداری از میدان دید بهتر، داشتن شرایط بهتر در مواقع انجام ورزش و از لحاظ زیبایی یا جایگزین مناسبی برای عینک بکار گرفته می شوند. افراد که با مشکل دوربینی یا نزدیک بینی مواجه هستند، می توانند برای بهبود این مشکل از لنز طبی سافت یا نرم بهره ببرند. 

افرادی که از عارضه آستیگماتیسم رنج می برند و با وجود این عارضه، نمره هر چشم آنها یک می باشد، قابلیت استفاده از لنز تماسی نرم یا لنز طبی سافت را دارند. چنانچه نمره آستیگماتیسم فردی 25/1 الی 2 باشد، استفاده از لنز طبی با رعایت شرایط خاصی صورت می گیرد. در مواقعی که نمره آستیگماتیسم فردی بیشتر از اعداد ذکر شده باشد، استفاده از لنزهای طبی هارد یا سافت توریک ضرورت پیدا می کند.

عدسی نازکی که بر روی قرنیه چشم جای گرفته و آن را پوشش می دهد، لنزهای طبی یا عدسک نام دارد. تنها عضو بدن انسان که فرآیند دریافت اکسیژن را به شیوه مستقیم انجام می دهد، قرنیه چشم می باشد. بر همین اساس، لنز مورد استفاده به منظور جلوگیری از آسیب قرنیه و همینطور کمبود اکسیژن، باید قابلیت عبور اکسیژن را امکان پذیر سازد. 

لنزهای از نوع طبی برای مراقبت و نگهداری از چشم ها، از گزینه های تاثیر گذار و مؤثر به شمار می روند. همچنین این محصولات جایگزین مناسبی برای استفاده از عینک می باشند. کارکرد اصلی لنزهای طبی برای اصلاح مشکلاتی مانند آستیگماتیسم، مطالعه کردن، دوربینی و نزدیک بینی می باشد. اگرچه در جنبه های دیگری همچون زیبایی و آرایشی نیز از این محصولات استفاده به عمل می آید.

لنز طبی

 انواع مختلف لنزهای طبی

لنزهای طبی با توجه به جنس و ماده سازنده در دو مدل نرم و سخت طبقه بندی می شوند. 

لنز سخت

لنز سخت به عنوان یکی از انواع لنز طبی، شامل لنزهای سخت نافذ اکسیژن و لنزهای سخت استاندارد می گردد. لنزهای سخت استاندارد قابلیت انتقال اکسیژن را نداشته و در زمره لنزهای نفوذ ناپذیر در مقابل اکسیژن به شمار می روند. این مدل لنز تماسی به وسیله نوعی محلول نرم کننده بر روی چشم قرار داده می شوند. کمک به اصلاح عارضه های بینایی نظیر آستیگماتیسم، قیمت مناسب و سهولت در نگهداری، از ویژگی های بارز این نوع لنز محسوب می شود.

 استفاده از لنزهای سخت استاندارد به مدت طولانی مشکلاتی مانند نارسایی اکسیژن یا هیپوکسی و تاری دید را برای فرد به همراه دارد. نوع دیگر لنزهای طبی، لنز سخت نافذ اکسیژن می باشد. این مدل لنز تماسی برای مشکلاتی مانند کراتوکونوس یا قوز قرنیه بسیار مؤثر و تاثیر گذار هستند. استفاده از این لنزها به دلیل برخورداری از خصوصیات اپتیکی بسیار آسان و راحت می باشد.

لنز نرم

 لنزهای نرم یا سافت، از بهترین مارک لنز طبی محسوب می شوند که در ساختار این محصولات از مواد دارای جذب محلول نمکی به جای مواد پلاستیکی بهره برده می شود. لنزهای نرم به لنزهای دوست دار آب یا هیدروفیل شناخته می شوند و به علت نرمی، انعطاف پذیری و طبیعی بودن، قرار دادن
آنها بر روی چشم راحت تر و آسان تر می باشد. لنزهای طبی نرم به انواع مختلفی مانند لنزهای توریک مخصوص درمان آستیگماتیسم، لنزهای نرم یکبار مصرف، لنزهای نرم طولانی مدت و لنزهای نرم روزانه، تقسیم بندی می شوند.

 نحوه استفاده از لنزهای طبی

  • قبل از قرار دادن لنزهای طبی بر روی چشم، باید با آب و صابون دست ها را کاملا شسته و ضد عفونی نمود. 
  • استفاده از صابون های نرم کننده توصیه نمی گردد، چرا که احتمال آسیب رساندن به لنزها وجود دارد.
  •  برای خشک کردن دست ها از یک حوله بدون پرز باید استفاده کرد.
  •  در صورتی که از روی چشم، لنز تماسی برداشته شد، بلافاصله باید تمیز و ضد عفونی گردد
  •  از آنجایی که این محصولات ظریف و نرم می باشند، برای جلوگیری از آسیب دیدن باید با دقت و احتیاط عمل نمود. 
  • هر روز به مدت یکبار باید لنزها را از چشم بیرون آورده و تمیز نمود. بهترین زمان برای انجام این کار هنگام شب و قبل از خواب می باشد. 
  • هنگامی که لنز تماسی بر روی انگشت و در مقابل چشم قرار می گیرد، داشتن شکل یو (U) نمایانگر درست بودن آن است. چنانچه لبه های شکل یو به سمت خارج رفته باشد، بیانگر پشت و رو بودن لنز می باشد. 
  • اگر پس از گذاشتن لنز، مشکلاتی مانند قرمزی چشم یا درد چشم احساس گردید، بلافاصله باید به پزشک معالج مراجعه نمود.
  •  در مواقع شنا و استخر باید لنز را از چشم خارج کرد.
  •  به منظور تمیز کردن لنزهای طبی نباید آنها را با آب شستشو داد، بلکه برای این کار باید از آب استریلیزه کمک گرفت. همچنین از استفاده از آب نمک به منظور ضد عفونی و شستشوی لنز باید پرهیز کرد. ظرف لنزهای طبی را باید در معرض هوای تمیز قرار داد و روزانه با آب استریل تمیز و گرم شستشو داد.
  •  در مواقع استعمال دخانیات نباید از لنز استفاده کرد. قبل از انجام آرایش صورت مناسب است که لنزها در چشم قرار گرفته تا از آلوده شدن آن جلوگیری شود. در مواقعی که لنزهای طبی بر روی چشم قرار می گیرند، از رفتن به محیط های دارای گرد و خاک و آلوده اجتناب باید کرد.  

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲