مقالات

لنز داخل چشمی ، انواع و هزینه عمل آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
35290 بازدید

لنز داخل چشمی

لنز داخل چشمی، وسیله ای است که جایگزین عینک های طبی شده است. لنز داخل چشمی معمولا در افرادی که مبتلا به کاتاراکت یا آب مروارید بوده و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، و همچنین برای اصلاح نزدیک بینی ، دوربینی  و آستیگماتیسم استفاده شده و در واقع لنز داخل چشمی، جایگزینی برای لنز چشم  این افراد است.

در حدود 50 سال از اولین عمل کاشت لنز ( IOL) میگذرد. هر چشم دارای یک عدسی است. لنز دریچه ای متشکل از آب و پروتئین بوده که در پشت مردمک چشم قرار گرفته است. با افزایش سن به تدریج قسمت هایی از عدسی چشم تیره و کدر شده، و به تدریج آب مروارید یا کاتاراکت ایجاد می شود. این اختلال می تواند موجب نابینایی کامل شود، اما با یک عمل جراحی ساده قابل درمان است. سالانه 2میلیون بار عمل کاشت لنز در آمریکا انجام می¬شود.
اختلال دیگری که در بین جوانان دیده می شود، قوز قرنیه است که با نازک شدن قرنیه, نزدیک بینی را سبب می شود. در این مورد نیز استفاده از لنز های داخل چشمی به جای عمل پیوند قرنیه، بسیار مناسبتر است.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

انواع لنز داخل چشمی

انواع لنز داخل چشمی

لنز های داخل چشمی Phakic IOLs یا فیکیک ، از سایر روش های درمانی سبقت گرفته و درمان قطعی اختلالاتی مانند عیوب انکساری و آب مروارید را به ارمغان آورده است. دونوع لنز داخل چشمی  که دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا می باشد، بیشترین استفاده را دارد که عبارتند از: Visian ICL و Verisyse

  1.    Visian ICL: این نوع از لنز داخل چشمی در پشت عنبیه و در قسمت جلویی عدسی قرار گرفته و در درمان نزدیک بینی  و آب مروارید بسیار مناسب است. عمل کاشت لنز در طی یک جراحی و با یک برش کوچک انجام می شود. به دلیل قرار گرفتن لنز در پشت عدسی، تنها با میکروسکوپ قابل رویت است. این لنز با برند Staar Surgical که ساخت کشور آمریکا می باشد، در بازار عرضه می شود. جنس این لنز از نوعی کلاژن منعطف می باشد. یک نوع دیگر از این لنز با نام تجاری Toric که برای درمان آستیگماتیسم به کار می رود، در اروپا استفاده گسترده ای برای درمان اختلالات بینایی دارد.
  2.   Verisyse: این لنز در جلوی عنبیه قرار می گیرد اما به راحتی قابل تشخیص نمی باشد. جنس آن از پلاستیک غیر قابل انعطاف است. این لنز با برند Artisan در بازار عرضه می شود. همچنین برند Amo veriflex یکی دیگر از انواع این لنز است که سطح کیفیت بالایی دارد.

همانطور که پیداست، تفاوت اصلی این نوع لنز ها در محل قرارگیرشان در چشم است.

لنز داخل چشمی

عمل کاشت لنز

لنز داخل چشمی(  intraocular lens implant یا  IOL) از یک پلاستیک شفاف ساخته شده که اندازه آن در حدود یک سوم اندازه یک سکه است. عمل کاشت لنز در بیمارستان و در شرایط کاملا استریل تحت بی حسی موضعی انجام می شود. بطوری که بیمار در طی مدت زمان انجام عمل جراحی هوشیار است اما دردی را احساس نمی¬کند. تنها با ایجاد یک برش کوچک، لنز در چشم قرار داده شده و دیگر نیازی به بخیه کردن نمی باشد. مدت زمان انجام عمل در حدود 30 دقیقه می باشد. 

فرد بعد از عمل جراحی طی دو الی سه هفته دید طبیعی خواهد داشت. فرد لنز را در داخل چشم خود احساس نمیکند و زحمت نگهداری و مراقبت خاصی ندارد. البته فرد بیمار همانند همه افراد باید نکات بهداشت چشم را رعایت کند. پس از انجام عمل جراحی، پزشک متخصص داروهایی مانند قطره اشک مصنوعی و داروی ضد التهاب و آنتی بیوتیک تجویز می کند.

عمل کاشت لنز مانند دیگر جراحی ها ممکن است همراه با عوارض بسیار نادری باشد که از آن جمله می توان به التهاب، عفونت چشم ، انحراف مردمک، انحراف بینایی، آب مروارید، جداشدگی قرنیه و غیره. همانطور که گفته شد این عوارض بسیار نادر بوده و سالانه در حدود 6ونیم میلیون لنز داخل چشمی برای درمان عیوب انکساری به کار برده می شود.

قیمت کاشت لنز

قیمت کاشت لنز بسته به نوع لنزی که به کار می رود و مرکزی که در آن عمل جراحی انجام می شود، متفاوت می باشد. لازم به ذکر است روش درمانی کاشت لنز، بیشتر از دیگر روش ها مانند لیزیک و prk هزینه در بر دارد. اما یک روش درمانی قابل اطمینان و بدون بازگشت می¬باشد

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲