مقالات

عمل لیزیک چشم آستیگمات

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4821 بازدید

عمل لیزیک چشم آستیگمات

آیا لیزیک در درمان آستیگماتیسم مؤثر است؟

اگر این سؤال را که آیا لیزیک در درمان آستیگماتیسم مؤثر است در چند دهه قبل می‌پرسیدید، پاسخ پزشکان به شما منفی بود زیرا لیزیک چشم در آن زمان برای اصلاح دید نزدیک‌بینی و دوربینی انجام می‌شد. در حال حاضر با تائید FDA این عمل کاملاً درمانی تلقی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، عمل لیزیک چشم آستیگمات یک راه حل دائمی برای درمان است.

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چطور لیزیک چشم آستیگمات ممکن می‌شود؟ چنانچه انحنای قرنیه در سطح عمودی یا افقی با سطح دیگری از قرنیه متفاوت باشد، آستیگماتیسم ایجاد می‌شود. مثلاً ممکن است انحنای عمودی چشم بیشتر یا کمتر از حد طبیعی و انحنای افقی آن طبیعی باشد، این امر موجب می‌شود دونقطه متمایز برای تجمع پرتوها ایجاد شود. از این دونقطه یکی مربوط به کانون طبیعی چشم است و نقطه تجمع دیگر، مربوط به انحنای آستیگماتی است.

با توجه به نکات ذکر شده، به‌سادگی می‌توان به سؤال آیا لیزیک در درمان آستیگماتیسم مؤثر است، پاسخ مثبت داد و این عمل را به‌عنوان درمان همیشگی توصیه نمود.

عمل لیزیک چشم آستیگمات با عیوب دوربینی و نزدیک‌بینی متفاوت است زیرا این عمل علاوه بر اصلاح فاصله دید باید جهت دید را هم اصلاح کند. به همین دلیل تا چند دهه قبل این کار میسر نبود.

عمل لیزیک چشم آستیگمات چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که می دانید لنزهای تماسی و عینک، به‌طور موقت، آستیگمات چشم را ثابت نگه می‌دارد و دید را بهتر می‌کند ولی برای دید مناسب به‌طور دائمی، باید عمل لیزیک چشم آستیگمات را انجام داد.

این عمل از روش تغییر شکل قرنیه، چشم آستیگمات را درمان می‌کند. زمانی که شکل قرنیه تغییر پیدا کرد، نور به‌طور صحیح وارد می‌شود و در جای دست خود به پشت چشم انتقال میابد و این امر موجب واضح دیدن شما می‌شود.

عمل لیزیک چشم آستیگمات چگونه انجام می‌شود

چه کسانی نمی‌توانند لیزیک انجام دهند؟

قبل از این که تصمیم به عمل لیزیک چشم آستیگمات داشته باشید، بهتر است با چند پزشک مشورت کنید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید و اطلاعات خود را نیز در مورد عمل لیزیک بالا ببرید.

پس از تصمیم‌گیری برای انجام عمل لیزیک چشم آستیگمات، یک جلسه مشاوره قبل از عمل خواهید داشت که در این جلسه شما باید تمام اطلاعات پزشکی خود را به پزشکتان بدهید تا در جریان عمل و پس‌ازآن، مشکلی برایتان به وجود نیاید. این به دلیل آن است که شما نمی‌دانید چه کسانی نمی‌توانند لیزیک انجام دهند. بعضی از مشکلات شما ممکن است انجام عمل را غیرممکن کند یا به تعویق بیندازد. از جمله مواردی که عمل لیزیک چشم آستیگمات را غیرممکن می‌سازد عبارت است از:

  • بیماری‌هایی مانند تب‌خال چشمی، خشکی چشم ، گلوکوما و آب‌مروارید چشم که باید ابتدا درمان شود.
  • بیماری دیابت، بیماری‌های سیستم ایمنی بدن، روماتیسم مفصلی.
  • در بعضی مواقع آستیگماتیسم‌های شدید.
  • قرار نگرفتن در دوران بارداری و شیردهی
  • شرایط سنی نیز کودکان و افراد زیر هجده سال نمی‌توانند عمل لیزیک چشم آستیگمات را انجام دهند زیرا شماره چشم در این سنین ثابت نیست و برای این عمل حداقل یک سال شماره چشم (حداکثر تغییر بیش از ۵/. دیوپتر) باید ثابت بماند.
  • کافی بودن ضخامت قرنیه
  • داشتن نزدیک‌بینی منفی یک تا منفی ده دیوپتر
  • داشتن آستیگماتیسم نیم تا شش دیوپتر
  • داشتن دوربینی تا مثبت شش دیوپتر
  • نداشتن قوز قرنیه (كواتوكونوس)
  • منظم بودن سطح قرنیه
  • مردمک چشم در تاریکی نباید بیش‌ازحد گشاد شود.

با توجه به نکات ذکر شده متوجه شدید که چه کسانی نمی‌توانند لیزیک انجام دهند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲