هر آنچه درباره ی رتینوپاتی دیابتی باید بدانیم

رتینوپاتی دیابتی

بیماری رتینوپاتی دیابتی یک عارضه ی دیابتی است که بر روی چشم تاثیر می گذارد. این عارضه باعث آسیب دیدن عروق خونی بافت حساس پشت چشم که شبکیه نام دارد می شود. علائم این بیماری ممکن است به سرعت نمایان نشود. اما اگر بیماری دیابت نادیده گرفته شود و تحت کنترل قرار نگیرد، می تواند منجر به نابینایی فرد بیمار شود. این وضعیت می تواند در افرادی که هر کدام از انواع دیابت نوع 1 و یا 2 را داشته باشند پیشرفت کند.

بیماری رتینوپاتی دیابتی دلیل اکثر نابینایی هایی است که در طول بیماری دیابت در سنین 20 تا 74 سال اتفاق می افتد. این عارضه انواع مختلفی نیز دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع بیماری رتینوپاتی دیابتی

• رتینوپاتی اولیه(NPDR):  این مرحله، اولین مرحله از بیماری رتینوپاتی دیابتی است که در آن علائم یا خفیف هستند و یا آشکار نمی شوند. در این مرحله مویرگ های موجود در شبکیه ی چشم منقبض می شوند که این امر سبب خون ریزی و یا نشت مایعات به درون می شود. ادامه ی این روند موجب تورم شبکیه خواهد شد. این در حالی است که در این مرحله از بیماری هیچ مویرگ جدیدی به این ناحیه اضافه نمی شود. البته این مرحله از بیماری خلالی در بینایی ایجاد نمی کند، اما ممکن است در مراحل شدید تر تاثیرات مخربی بر روی چشم بگذارد.
  • رتینوپاتی پرولیفراتیو (تکثیری) (PDR): شکل پیشرفته ی این بیماری با رشد رگ های خونی جدید در شبکیه مشخص می شود. رگ های خونی جدید بسیار شکننده و آسیب پذیر و باعث ایجاد خون ریزی در شبکیه و یا خود چشم می شوند. در نهایت برای جلوگیری از آسیب دیدن رگ ها بافت اسکار در چشم ایجاد می شود که ممکن است شبکیه را از پشت چشم جدا کند. علاوه بر این به دلیل افزایش فشار در بافت چشم عصب بینایی نیز ممکن است آسیب ببیند و باعث ایجاد عارضه ی گلوکوم یا آب سیاه شود. مرحله ی پیشرفته ی رتینوپاتی دیابتی ممکن است در اثر وجود مرحله ی اولیه آن باشد. در برخی بیماران نیز این عارضه بدون سابقه ی قبلی از این بیماری در مرحله ی اولیه ایجاد شده است.

بیماری رتینوپاتی دیابتی

علائم بیماری رتینوپاتی دیابتی

همان طور که گفته شد، علائم و نشانه های این بیماری در مراحل اولیه در بیمار آشکار نباشد. با توجه به این مسئله اگر میزان قند خون بالاتر رود، رتینوپاتی دیابتی نیز پیشرفت خواهد کرد و معمولا بر روی هر دو چشم تاثیر می گذارد. علائم قابل تشخیص این بیماری شامل موارد زیر است:

• وجود لکه، رشته ی تاریک و یا نقاط شناور در دید شما
  • دید تار و نا واضح
  • وجود مشکل در درست بینی
  • وجود مناطق تاریک در زاویه دید
  • از دست دادن بینایی

روش های درمان بیماری رتینوپاتی دیابتی

به دلیل وجود مراحل مختلف این عارضه در بیمار های مختلف، سطح درمان آن نیز متفاوت است. اما در هر دو مورد به کنترل هر دو نوع دیابت و هم چنین مراجعه به پزشک نیاز دارد. پزشکان برای درمان این بیماری سه روش را پیشنهاد می دهند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

• جراحی لیزری: جراحی لیزری یا لیزر شبکیه به ریزش عروق خونی در بافت چشم کمک می کند. علاوه بر این باعث کاهش تورم شبکیه ی چشم نیز می شود. این روش درمان در واقع از رشد مجدد رگ های خونی در شبکیه جلوگیری می کند و از نشت خون و مایعات دیگر به داخل چشم جلوگیری می کند. البته قابل ذکر است که این روش ممکن است سبب درمان قطعی در بیمارانی که در مراحل پیشرفته ی بیماری هستند، نشود. در این موارد به انجام چند روش برای درمان کامل نیاز است.
  • ویترکتومی : پزشکان به بیمارانی که در مرحله ی پیشرفته ی بیماری رتینوپاتی دیابتی هستند این روش را پیشنهاد می دهند. در مواردی نیز در صورت عدم توقف خون ریزی درون شبکیه و یا عدم موفقیت جراحی لیزری نیز از این روش استفاده می شود. در این روش مایع ژله ای داخل چشم تخلیه شده و با مایع جدیدی جایگزین می شود. عوارض این روش ممکن است شامل مواردی مانند، تار بینی، مشکل دید در تاریکی، سر درد و خون ریزی باشد. این روش نمی تواند به طور کامل بینایی را باز گرداند اما مانع از بین رفتن بیشتر بینایی می شود.
  • تزریق داخل چشمی : در روش های جدید تر برای درمان از تزریق دارو هایی ماند آواستین استفاده می شود که موثر تر می باشد.